Stekel Peter Giesen

Val liever de seksistische teksten van hedendaagse rappers aan, in plaats van die van al eeuwenlang dode schrijvers

Lange Frans & Baas B. tijdens de opnames van hun nieuwe videoclip. Beeld ANP Kippa

‘Je echtgenoot is je meester, je verzorger, je hoofd en je koning’, schreef William Shakespeare in Het temmen van de feeks.

‘Te misdadig om uit te spreken’, vindt regisseur Nina Spijkers. Daarom brengt ze een nieuwe versie, waarin machoschurk Petruchio wordt gespeeld door een vrouw en de getemde feeks door een man. In een andere opvoering van het stuk worden alle rollen gespeeld door ‘queer’-vrouwen. Kunnen ze wel, een Dode Witte Man aanpakken? Waarom gebruiken de regisseurs de hedendaagse rapcultuur niet voor hun ‘onderzoek naar ongelijkheid en genderstereotypen’? ‘Sletje, sletje, jij bent egt mijn sletje’, zongen Baas B en Yes-R. ‘Flikkers geef ik geen hand’, rapte Ismo. Dat zou pas echt grensverleggend zijn: het oeuvre van Baas B, Ismo en aanverwante rappers uitgevoerd door vrouwen – in deze kringen ook wel bekend als ‘kechs’ – en lhbtq’ers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.