De bewuste digibete burger Olaf Tempelman

Vakantiefoto’s bekijken gaat tegenwoordig veel beter: op Facebook

Het is modieus Mark Zuckerberg van alle ellende in de wereld de schuld te geven, maar enkele vervelende dingen bestonden al vóór Facebook. In de tijd dat Zuckerberg nog luiers droeg, moesten mensen bijvoorbeeld vaak uit beleefdheid naar andermans gedrukte vakantiefoto’s kijken. Dat weinigen daaraan plezier beleefden, hadden mensen die met stapels foto’s kwamen aanzetten net zo min door als mensen die tegenwoordig honderd foto’s tegelijk op sociale media smijten. Als iets moeilijk voorstelbaar is voor mensen die terugkomen van vakantie, is het dat hun foto’s meestal saai zijn voor mensen die niet mee waren.

Grote fotografen maken bijzondere beelden op saaie plekken – minder grote fotografen maken vaak saaie beelden op bijzondere plekken. Ik was bezig aan een digibete klaagzang dat foto’s liken op Facebook de overtreffende trap is van het beleefd foto’s bewonderen van vroeger, toen een vriendin van ons zei: ‘Jij bent écht digibeet. Het is tegenwoordig juist beter dan vroeger. Als je op Facebook honderd foto’s in één post krijgt, dan like je ze met één klik allemaal tegelijk. Het kost een paar seconden, terwijl je vroeger een uur de klos was.’ ‘Merken mensen dan niet dat je alles met één klik hebt geliket?’, vroeg ik enigszins onthutst. Zij: ‘Veel mensen vinden hun foto’s bijzonder genoeg om te veronderstellen dat Facebookvrienden ze afzonderlijk bekijken.’ Ik: ‘Is het toch niet een beetje gemeen om in twee seconden honderd foto’s te liken?’ Zij: ‘Wie honderd foto’s tegelijk op Facebook zet, vraagt er zelf om.’

Ik had weer iets geleerd: de enige die echt ál die 10 miljard vakantiefoto’s op Facebook afzonderlijk bekijken, dat zijn de algoritmes die uit die foto’s afleiden aan wie Mark Zuckerberg de data van de vakantiegangers het beste kan verkopen. En het fijne van algoritmes is dat ze helemaal niets saai vinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden