ColumnHerien Wensink

Vage overheidsrichtlijnen schaden de cultuursector

De theaters leken er goed vanaf te komen met de nieuwe richtlijnen, tot bleek dat de veiligheidsregio’s zelf uitzonderingen mochten maken. Toen ontstond totale chaos. 

Talloze theatermakers en schouwburgdirecteuren zullen tijdens de persconferentie maandag een zucht van opluchting hebben geslaakt. Oké, de groepsgrootte in publieke binnenruimten ging weer terug naar dertig. Want natuurlijk, alles om de tweede golf te breken, ja, dat kan alleen maar samen, en we wassen nog altijd onze handen stuk. Maar hé, wat was dat? Daar sprak premier Rutte plots een paar verrassende woorden: op dat maximum van dertig mochten de veiligheidsregio’s zelf uitzonderingen maken, voor ‘zalen van groot cultureel belang’. Het was een kleine aardschok, wauw, de cultuur kwam er nu eens goed vanaf. 

Bij Rutte zijn nagelsalons doorgaans meer ‘top of mind’ dan musea. Dit was de eerste keer dat de premier de cultuursector expliciet noemde, en dan ook nog met goed nieuws.  

Hoewel theaters nog steeds maar eenderde van hun reguliere publiek kunnen ontvangen, leek het tij voor de cultuur recent een klein beetje te keren. Eerst was er het tweede steunpakket van minister Van Engelshoven, toen de hoognodige reparatie bij het Fonds Podiumkunsten en nu deze slim op maat gemaakte en terechte uitzonderingsmaatregel. Eindelijk erkenning, hoera.

Maar zo simpel was het natuurlijk niet.

Wat er volgde op deze ogenschijnlijk eenvoudige instructie laat zich moeilijk samenvatten. Of wel, heel bondig, met: totale chaos. Kennelijk was het nog niet zo makkelijk om lokaal die ontheffing te regelen. Belangenvereniging VSCD (Vereniging voor Schouwburg en Concertgebouwdirecties) pleitte dinsdagochtend direct voor een landelijke ontheffing voor alle zalen met geplaceerde voorstellingen. Rutte had de verantwoordelijkheid bij de afzonderlijke veiligheidsregio’s gelegd, maar die leken juist te wachten op één duidelijke richtlijn van het rijk. En ondertussen wisten 335 podia en 196 filmtheaters urenlang niet of hun voorstelling ’s avonds door kon gaan.

In de middag was er slecht nieuws voor Amsterdam: de burgemeester gaf die dag nog geen ontheffing. Den Haag deed dit wel, de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland idem dito. In Amsterdam trokken veel zalen dinsdagavond dus maar de stekker eruit.

Bij Internationaal Theater Amsterdam, het belangrijkste gezelschap van het land waar twee voorstellingen voor zo’n vierhonderd man werden geannuleerd, stonden de telefoons roodgloeiend, zei directeur Ivo van Hove. ‘Moeten wij nu aan onze bezoekers het kabinetsbeleid uit gaan leggen?’

Het probleem is: het valt niet uit te leggen. De VSCD houdt de voortgang bij voor elk van de 25 veiligheidsregio’s. Daaruit bleek woensdag dat 80 procent van de podia nog in onzekerheid verkeert over een ontheffing. Het is in maar vijf regio’s gelukt duidelijkheid te verschaffen. Amsterdam gaf tien podia een ontheffing, maar sommige daarvan (Carré) krijgen toch weer een beperking opgelegd (maximaal 250, waar 450 kon op anderhalvemeter). Begrijpt u het nog?

Ondertussen weten acteurs nog altijd niet of hun première door kan gaan, moeten bioscopen zich wel aan het maximum van dertig bezoekers houden (waarom?) en zijn bezoekers al helemaal de draad kwijt. Cabaretier Sanne Wallis de Vries constateerde in Op1 woensdag dat theaters het al heel moeilijk hadden om hun publiek terug te winnen, en dat deze nieuwe chaos de problemen wéér vergroot. ‘Er is Alleen. Maar. Verwarring.’

Hierbij vergeleken is het testbeleid van het kabinet een wonder van duidelijkheid en efficiëntie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden