Column Joost Zaat

Uw keuzestress over zorgverzekeringen komt nog, die van hulpverleners is er al

Uw keuzestress voor het kiezen van uw zorgverzekering komt nog, zo ergens in december. Nare keuzen stelt de mens immers het liefst uit, zeker als die ondoorzichtig zijn. Zelf word ik al zenuwachtig als ik moet kiezen uit meer dan twee dingen. ‘Doe mij die blauwe broek maar, want ik heb er al zo een.’ Bij verzekeringen is dat niet anders. Ons namaakmarktstelsel dwingt tot keuzen, die je niet maken wilt. De vier grote concerns hebben met hun ‘merken’ 90 procent van de markt in handen. De meer dan 50 verschillende verzekeringsmerken met tientallen verschillende polissen zorgen voor een ondoordringbare nevel. Veel mensen zijn, toen het nieuwe zorgstelsel inging, blijven hangen in hun ‘ouwe ziekenfondsje’ dat door een van die reuzen is opgepeuzeld. Die irritante reclamespotjes verleidden dit jaar 11 procent om een overstapje naar een andere verzekeraar te wagen. Bij de overstappers gaat het vooral om de premie of het vervallen van collectiviteitskortingen, minder vaak om vrijheid van het kiezen van een hulpverlener. Misschien zijn ze zelfs binnen het ‘moederconcern’ gebleven en was het dus maar een zijstapje.

De rol van verzekeraars is niet ingewikkeld. Die doen niet veel anders dan uw geld netjes verdelen. U wilt goede zorg krijgen en ik wil goede zorg leveren. Omdat u mij niet betaalt, de zorgkosten hoog zijn en pechvogels in Nederland meestal niet in de kou staan, hebben we verzekeraars. Ze moeten er namens u voor zorgen dat wij hulpverleners goede waar voor uw geld leveren.

De NZA vindt dat het afsluiten van een verzekering een transactie is tussen u en uw verzekeraar en dat ik daar niks mee te maken heb. Ik mag dus geen advies geven. Dat is raar, want hulpverleners in de eerste lijn zijn volstrekt afhankelijk van die monopolisten.

Uw keuzestress komt nog, die van ons is er al. Ik sluit begin november contracten met de belangrijkste verzekeraar in de regio, waarbij ik niet precies weet voor welke prijs ik het werk aanneem, want dat vertelt de verzekeraar pas na afsluiten van het contract. Vooral paramedici als fysio- en ergotherapeuten zitten in de tang. Hun tarieven zijn structureel al jaren niet omhoog gegaan, hun kosten wel. Ze moeten bovendien patiënten vragenlijsten laten invullen. Zelfs voor verzekeraars bij wie die patiënt niet verzekerd is. ‘Om betrouwbare cijfers te krijgen, zodat patiënten de beste fysiotherapeut kunnen kiezen,’ twittert zo’n verzekeraar dan. Vorige week betoogde de neuroloog Gerard Hengstman in deze krant dat die paramedici voor chronische patiënten met bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson, MS of na een CVA veel belangrijker zijn dan dokters. Hij heeft helemaal gelijk.

Als u allemaal in november uw verzekeraar eens belt en vraagt hoe het zit met de hulpverlenersvriendelijke houding, regeltjesdruk, wantrouwen en tarieven voor uw fysiotherapeut? Niet tevreden met het antwoord? Dan belt u gewoon de volgende. Wel even volhouden aan de telefoon van zo’n helpdesk. Ze nemen daar vaak niet zo snel op als uw huisarts of fysiotherapeut.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden