media in oeganda

Uganda Airlines: kroonkraanvleugel die vleugels spreidt of corrupte samenzwering?

Waarover schrijven de media in Oeganda? Over de wederopstanding van de failliete, nog door Idi Amin opgerichte, vliegmaatschappij Uganda Airlines, constateert onze correspondent Mark Schenkel.

Oeganda’s vliegmaatschappij is misbruikt door ‘hooggeplaatste leden’ van het bewind. Ze vlogen rond ‘zonder te betalen’.

Dat stond in 1999 in een parlementair onderzoek over Uganda Airlines, een staatsbedrijf dat was kapotgemaakt door vriendjes­politiek en mismanagement. De episode keert nu terug in Oegandese media want Uganda Airlines is nieuw leven ingeblazen. Vorige week dinsdag vloog een van de twee nieuwe toestellen feestelijk naar buurland Kenia. De inaugurele vlucht vervoerde ministers en ambtenaren. Hun rekening? Die gaat, zo constateert nieuwsagentschap Uganda Radio Network, naar de belastingbetaler.

Gefaalde vliegmaatschappijen

Behalve scepsis is er ook wel trots over de doorstart van Uganda Airlines. De ‘kroonkraanvogel’ spreidt weer z’n vleugels uit – de bijnaam komt van het sierlijke dier dat op de Oegandese vlag prijkt. De staartstukken van de vliegtuigen dragen de nationale kleuren rood, zwart, geel en wit. De vloot moet vier Bombardiers gaan omvatten, voor zeker zeven bestemmingen in de regio, en twee toestellen van Airbus voor intercontinentale vluchten. Oegandezen moeten niet afhankelijk zijn van dure vliegmaatschappijen uit omringende landen, betoogt president Yoweri Museveni.

Staatskrant New Vision trakteert deze week op een Uganda Airlines-uitvouwposter. New Vision wijst er voorzichtig op dat in Afrika ‘talrijke’ luchtvaartmaatschappijen falen, maar noemt geen verklaring voor de mislukkingen.

Private media geven die wel en die komt neer op moeilijke marktomstandigheden en op corruptie, iets wat de media ook al voorzien bij Uganda Airlines. ‘Uganda Airlines is slechts een samenzwering om geld te stelen’, aldus The Observer. De ondoorzichtige overheidsprocedure rond de aanschaf van de vliegtuigen, de miljoenen dollars uit een ‘aanvullende begroting’: lancering van een staatsmaatschappij ‘ruikt raar’, zeker als je bedenkt hoe concurrerend de luchtvaart in Afrika al is.

Beerput van corruptie

The Observer ontwaart de geur van Oeganda’s beerput aan corruptieschandalen. Politiek is een methode voor zelfverrijking. Weg ging in 2007 geld dat was bestemd voor het organiseren van het bezoek van de Britse koningin Elizabeth, weg ging donorgeld voor aidsremmers, weg ging Europees geld voor oorlogsslachtoffers in Noord-Oeganda. Uit pr-overwegingen stuurt men dan altijd wat onderknuppels naar de cel, maar kopstukken gaan vrijuit. Een rechter van Oeganda’s anti-corruptietribunaal omschreef zijn werk eens als ‘het braden van tilapia’s terwijl krokodillen blijven rondzwemmen’.

Oeganda’s machthebbers zijn dezelfde als toen Uganda Airlines rond de eeuwwisseling ten onder ging. Toegegeven: bij haar aantreden in 1986 trof de regering-Museveni de in 1976 door Idi Amin opgerichte vliegmaatschappij aan in zwakke staat. De door IMF en Wereldbank gepropageerde privatisering bracht vervolgens geen redding. Sterker, privatisering werd aangegrepen voor definitieve ontmanteling van Uganda Airlines en herverdeling van de boedel. De lucratieve bagage­afhandeling op de luchthaven in Entebbe ging naar naasten van Museveni. Het ging onder anderen om de tegenwoordige minister van Buitenlandse Zaken, die volgens de Amerikaanse justitie in 2016 een half miljoen dollar aan smeergeld ontving van een oliemannetje van een Chinees energiebedrijf.

Maar goed, de Oegandese staat bezit nu weer een Uganda Airlines. Woensdag, een dag na de vlucht vol VIP’s die niet zelf hoefden te betalen, ging de eerste commerciële vlucht naar Kenia. Oegandese media waren benieuwd of de breed aangekondigde vlucht een succes zou worden. Drie meereizende journalisten telden vijf passagiers.

Mark Schenkel is correspondent in Kampala.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden