Uberpop is geen probleem, maar een oplossing

De nieuwe particuliere chauffeursdienst Uberpop is niet strijdig met de wet. Integendeel, zij maakt de uitvoering ervan eindelijk mogelijk.

Tijdens een ritje met een chauffeur van Uber in Amsterdam. Beeld Julius Schrank

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vindt dat onze nieuwe particuliere chauffeursdienst Uberpop, waarmee passagiers een rit kunnen bestellen tegen de helft van de prijs van een reguliere taxi, in strijd is met de Wet personenvervoer 2000 (WP2000). Uber is het daar niet mee eens. Sterker nog, Uberpop is de eerste oplossing die in staat is gebleken invulling te geven aan de hoofddoelstellingen van de WP2000.

De hoofddoelstellingen van de WP2000 waren 'het versterken van de rol van de taxi in het verkeer- en vervoerbeleid via een toename van het taxigebruik'. Daarnaast werd beoogd 'de marktwerking en de concurrentie binnen de taxibranche te bevorderen en daarmee de kwaliteit te verbeteren en de tarieven te verlagen'. Veertien jaar na dato is vrijwel iedereen het eens dat de doelen niet zijn gehaald: terwijl het aantal taxi's vrijwel verdubbelde, stegen de prijzen met maar liefst 25 procent en nam het aantal klanten af.

Beeld Niek van Leeuwen

Marktwerking

De succesvolle opkomst van Uber kan niet los worden gezien van innovatie en technologische ontwikkelingen. Het jaar dat de WP2000 van kracht werd, was er nog geen Nederlandse versie van Google, geen iPhone en zelfs geen Facebook. Deze innovatieve ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat Uber wél in staat is gebleken marktwerking te bevorderen, kwaliteit te verbeteren en tarieven te verlagen. Het verhaal van Uber begon ruim vier jaar geleden in Parijs, toen de Amerikaanse ondernemers Travis Kalanick en Garret Camp na een technologiecongres nergens een taxi konden krijgen. Terug in Amerika ontwikkelden ze een innovatieve app, waarmee je met één druk op de knop een auto met chauffeur kon bestellen. Een app die op een makkelijke, goedkope en veilige manier vraag en aanbod bij elkaar brengt. De rest is geschiedenis. Ruim vier jaar later is Uber beschikbaar in meer dan tweehonderd steden, inclusief Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Op 30 juli jongstleden werd Uberpop in Nederland geïntroduceerd door middel van een pilot in Amsterdam. Een geselecteerde groep Amsterdammers kon via de Uber-app een veilige en betaalbare rit boeken bij een particuliere autobezitter. Iedere bestuurder wordt uitgebreid gescreend en overlegt onder andere een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Alle ritten zijn volledig gedekt door een aanvullende commerciële autoverzekering. Een uniek beoordelingssysteem waarborgt de kwaliteit van alle bestuurders. Uit onderzoek van organisatiebureau Accenture blijkt dat gebruikers en bestuurders uitermate positief zijn over Uberpop. Meer dan 80 procent van de gebruikers is enthousiast over de kosten, reistijd, gebruiksgemak en veiligheid. Daarnaast vindt 87 procent van de gebruikers en 97 procent van de bestuurders het unieke Uber-beoordelingssysteem een goede manier om de kwaliteit te waarborgen zonder inmenging van de overheid.

Vervoersbeleid

Een brede toepassing van Uberpop in grote steden kan zelfs een veilig en goedkoop alternatief vormen voor het eigen autobezit. Accenture geeft aan dat 5 procent van de gebruikers bereid is de eigen auto op te geven als Uberpop 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zou zijn. 42 procent zegt Uberpop en de eigen auto naast elkaar te gaan gebruiken. Hiermee kan Uberpop een prominente rol innemen in het vervoersbeleid, zoals bedoeld in de WP2000. Dit past in een bredere visie, waarbij het beter benutten van personenauto's een positieve impact heeft op files, milieu, ruimtebeslag en energieverbruik.

Daarom is Uberpop niet in strijd met de WP2000. Sterker nog, Uberpop is de eerste oplossing die invulling geeft aan de oorspronkelijke doelstellingen van de wet. Nu de WP2000 dit najaar wordt geëvalueerd, hopen wij dat de politiek en de overheid deze nieuwe mogelijkheden omarmen, zodat de oorspronkelijke doelstellingen van de WP2000 -- meer marktwerking, hogere kwaliteit en lagere tarieven -- eindelijk gerealiseerd kunnen worden.

Tijdens een ritje met een taxichauffeur van Uber. Beeld Julius Schrank
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden