De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

Twitter wordt wel een hitparade van ophef genoemd, maar het is eerder een tipparade

null Beeld

Vorige week las ik over Duitse politici die wetenschappers voor hun karretje hadden gespannen om harde coronamaatregelen te legitimeren. Er had in Duitsland ophef over moeten ontstaan, maar op een of andere manier ontstond die niet. Een advocaat die op grote ophef had gezinspeeld hekelde gebrek aan aandacht in de politiek correcte pers, waardoor sociale media te weinig voeding kregen.

Per ongeluk moest ik toen denken aan popartiesten die vroeger DJ’s en radiostations hekelden die verzuimden een nummer te draaien dat alles in zich had een hit te worden. Vervolgens schoot door me heen hoevéél er online gebeurt waar geen ophef over ontstaat. Twitter wordt wel een hitparade van ophef genoemd, maar als je kijkt hoeveel tweets ondanks woorden als ‘ongelofelijk’, ‘schandelijk’, ‘absurd’ en ‘dit kan echt wel niet!!!’ géén ophef veroorzaken, dan is het eerder een tipparade.

Je hebt geheide hits en je hebt geheide ophef. Dancing Queen en Una Paloma Blanca hadden moeilijk géén hits kunnen worden – over het huwelijk van Grapperhaus en de Griekse herfstvakantie van de koning had moeilijk géén ophef kunnen ontstaan. Maar vaak is ophef helemaal niet zo geheid. Waarom die revolver van die puberzoon van Femke Halsema zo’n grote hit werd, vind ik persoonlijk net zo lastig te verklaren als het succes van Het Smurfenlied. Bij de monsterophef van vorige week over de witte Marieke Lucas Rijneveld die was gevraagd dat gedicht te vertalen van de zwarte Amanda Gorman, moest ik de wenkbrauwen even net zo fronsen als dertig jaar terug bij het monstersucces van het deuntje van de film Lily was here (De kassière). Hoe kan zoiets een hit worden?

Elke dag weer hebben duizenden tweets het in zich ophef te veroorzaken. Als ze niet waren geflopt, had ik u hier voorbeelden gegeven van dit-kan-echt-niet!!!-tweets die ten onrechte geen hits werden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden