Opinie De week van de hoofdredacteur

Twee verschillende Volkskranten op de mat en andere bezorgperikelen

Twee voorpagina’s 

Donderdagochtend kreeg ik een appje van de directeur van het Concertgebouw,  Simon Reinink. Die had iets zeldzaams in zijn brievenbus aangetroffen, een ‘klavertjevier’ noemde hij het. Op de foto die hij stuurde: twee Volkskranten in plaats van één, alle twee van donderdag, maar wel met verschillende voorpagina’s. Hoe kan dat? Van de kant van de redactie niets ongebruikelijks: we hadden een beeldopening gepland met het verhaal over de CO2-belasting door vliegreizen. ’s Avonds vlak voor de deadline kwam het nieuws van een onverwacht handelsakkoord tussen Juncker en Trump. Avondchef Harmen Bockma maakte met de eerste headline een berichtje op de voorpagina en belde mij met het voornemen om een serieuze nieuwsopening aan het akkoord te wijden van onze correspondent Michael Persson. Die schreef snel, terwijl de drukpers al draaide. Na 80 duizend exemplaren kon de plaat worden gewisseld. De overige 140 duizend papieren exemplaren (en natuurlijk de 70 duizend digitale) hadden het verhaal van Persson op de voorpagina. Een beeldopening is in zo’n geval makkelijk te verkleinen tot een aankondiging aan de zijkant, de binnenpagina’s hoeven niet omgebouwd. Maar hoe kreeg de bezorger beide edities in zijn tas, en waarom besloot hij er twee bij Reinink in de bus te doen?

Depots en overlaadpunten

Met dat soort vragen moet je terecht bij Rob Koster, die de distributie van de Persgroep leidt. Reinink woont waarschijnlijk binnen het bezorggebied van het depot waar de wissel heeft plaatsgevonden, zegt hij. Wellicht was er een oplettende bezorger die zag dat hij twee verschillende Volkskranten had, en voor de zekerheid beide heeft bezorgd. Koster lichtte laatst bij ons op de redactie de  distributie van de papieren krant toe. Een ingewikkelde nachtelijke operatie met vrachtwagens, regionale overlaadpunten en depots, en natuurlijk de bezorgers. Die verrichten over het algemeen in weer en wind uitstekend werk. Maar het gaat ook wel eens mis,  dat hebben sommigen van u aan den lijve ondervonden. De laatste tijd iets vaker, maar het gaat nog steeds slechts om promillages, dus meer dan 99 procent van de bezorging is klachtenvrij. Dat maakt het niet minder vervelend als het je overkomt. Zeker als je de krant alleen ’s zaterdags op papier leest en hem dan niet ontvangt. Maar juist die zaterdag-op-papier-abonnementen maken de wijk heel anders dan doordeweeks, wat weer tot fouten leidt. De Persgroep is druk bezig het aantal missers omlaag te brengen. 

Samen in één tas

Wrang genoeg is goede bezorging gebaat bij economische crises, omdat dan ervaren mensen die taak op zich nemen. Als de economie goed draait, zoals nu, is het moeilijker om bezorgers te vinden.  Er zijn nu superbezorgers actief die extra wijken doen. Soms rijden die het halve land door om de gaten op te vullen. De Persgroep heeft  zo’n 300 distributeurs en 9.000 bezorgers.  Tegenwoordig werken uitgevers samen, waardoor vrijwel alle kranten van Nederland in één tas zitten. Mijn brievenbus kleppert ’s ochtends niet meer twee keer in tien minuten, voor De Telegraaf en de Volkskrant, zoals voorheen. Dat was ook wel een beetje inefficiënt. De Persgroep bezorgt in ongeveer tweederde van Nederland. In het noorden doet NDC de bezorging,  De Telegraaf Media Groep neemt Noord-Holland, het Gooi, een deel van Flevoland en het grootste gedeelte van Limburg voor zijn rekening. Het zou helpen als bezorgers meer kranten in één ronde zouden kunnen bezorgen.  Een van de innovaties waar de Persgroep mee experimenteert, is de Stint. Die berijdt de bezorger staand als een Segway, en in de bak passen veel meer kranten. Dus als u die binnenkort ziet rijden, weet u waar het vandaan komt.   

De Stint
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.