Column

TUI-monster moet all the way

Allicht dat die TUI-reclame met dat monster is verkozen tot irritantste reclame van het jaar. Ik ken overigens geen enkele andere reclame dan de TUI-reclame met het monster, besefte ik toen ik het nieuwsbericht zag.

Screenshot uit TUI-commercial.

De TUI-reclame met het monster is de enige reclame die ik, uit recente jaren, kan reproduceren. Die andere irritante reclame die in de prijzen viel bijvoorbeeld, een reclame voor Yarden waarin Adelheid Roosen enthousiast met een urn schudt, had ik nog nooit gezien.

TUI wel. Vaak. Heel vaak. Ook heel veel gesprekken over gevoerd, trouwens.

'Mama, waarom is die meneer een monster?' 'Ik geloof dat hij te hard gewerkt heeft en aan vakantie toe is.' 'Mama, waarom heeft dat monster dan gewone kinderen en een gewone vrouw?' 'Tja, die waren kennelijk al heel ontspannen voordat ze op vakantie gingen.' 'Mama, waarom verandert dat monster nu in een man?' 'Nou, hij heeft een verfrissende duik in de zee genomen. En hij heeft sowieso een heel verfrissende vakantie.' 'Wat is tui?' 'Nee, dat is TUI. Zo heet dat reisbureau. Toewie, zo spreek je dat uit.' 'Waarom?' 'Weet ik veel! Vroeger heette het ook gewoon Arke.' 'Wat is Arke?'

Nou, dan ben je zo het hele namiddagprogramma van Zapp verder, kan ik je vertellen.

TUI heeft de klachten over het monster ter harte genomen en verzekerde in hetzelfde nieuwsbericht: 'Het monster zal nog wel voorbijkomen, maar krijgt een minder grote rol in de rest van de reclamecampagne.'

Dat lijkt me geen goed idee. Ten eerste is het gewoon heel raar als je naar een reclame over een reis naar Zuid-Spanje zit te kijken waarin een frisgewassen vierpersoonsgezinnetje lachend over een strand banjert en je ineens in de achtergrond, op een verfrommeld handdoekje en wellicht ook met een wat ontstemde blik dat TUI-monster ziet zitten. Ik zeg: TUI-monster all the way. TUI-monster in de hoofdrol. Anders werkt het niet.

Ten tweede, laten we wel wezen: de enige manier waarop reclame werkt, is als zij bloedirritant is. We hebben dit jaar allemaal het TUI-monster onthouden en verder geen enkele reclame. Niemand zíét ooit nog een reclame. Daarom worden de Goeden Loeki's niet meer uitgezonden. Niemand weet nog wie Loeki is.

Het fenomeen Loeki is trouwens wel een goede manier om uit te leggen hoeveel geduld mensen vroeger hadden. Ze keken ellenlange reclameblokken tussen twee programma's in, vol met intens irritante reclames en die reclames werden dan ook nog eens onderbroken door een leeuwenpopje dat iets klunzigs deed en als enige tekst het woord 'Asjemenou' had.

Dat was in de goede oude tijd, toen mensen ook nog het geduld hadden om bij een reisbureau anderhalf uur op een stoel te gaan zitten wachten om een reis te boeken. Eigenlijk een wonder dat dat hele TUI nog bestaat.


Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.