Think pink: het is meer dan een kleur, het is een beweging

Stefanie Bottelier schrijft wekelijks over mode.

Stefanie Bottelier.

Hoewel roze bij mij thuis een ultieme lievelingskleur is, mochten vrouwen gek genoeg lange tijd niet al te veel pink thinken. Tenzij we onszelf in de hoek wilden zetten van types als Barbie en Paris Hilton, met als onderliggende aanname dat dit overduidelijk geen goede hoek is. Niet voor slimme, sterke en zelfstandige vrouwen die zichzelf serieus nemen tenminste (op zich gek, want zowel Barbie als Paris doen het lang niet slecht als het gaat om het verdienen van goedbelegde boterhammen).

De tijden van het demoniseren van roze zijn echter voorbij en de liefde ervoor hoeft niet meer onder stoelen of banken te worden gestoken. Wat heet, het moet óp stoelen en banken, en op muren, tafels, ijskasten, pannen en telefoons. En het moet vooral op kleren. Want roze heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Als millennial pink. Dat is geen officiële kleur, in de zin van dat iedereen het erover eens is wat de exacte schakering is, maar wel staat vast dat het gaat om een zachte, poederige variant met een beetje beige of zalm erin (en dus niet om zuurstok-Barbieroze). Maar millennial pink is eigenlijk meer dan een kleur, het is bijna een soort beweging, die al die oude vooroordelen over roze - het is een meisjeskleur, zelfs een domme-meisjeskleur - in één ferm, roze gebaar van tafel heeft geveegd.

Kijk om je heen, in hippe restaurants, winkels, modetijdschriften en huizen en overal zie je millennial pink. Het heeft 't zelfs geschopt tot favoriete kleur van stoere mannen zoals Pharrell, Drake en Justin Bieber. Met dat stempel van goedkeuring kunnen we ons dus met een gerust hart hullen in de flatteuste aller kleuren. En dat laatste is een feit, want als er een wedstrijd was voor kleuren die 'je ophalen', won roze die met gemak: het is namelijk aardig voor elke huidskleur. 'Banish the black, burn the blue and bury the beige,' zong Maggie Prescott, hoofdredacteur van het modeblad Quality in de film Funny Face uit 1957 al, 'from now on girls... think pink!' O, en dat geldt dus ook voor de boys.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden