The Assassination is in elk geval een lékkere serie

Heeft u American Crime Story: The People v. O.J. Simpson nou al gezien? De dramaserie uit 2016 reconstrueerde de moordzaak rond football-ster O.J. Simpson, maar draaide niet alléén om de gevallen sportheld. The People v. O.J. ging ook over het Amerikaans rechtssysteem, het ontstaan van reality-tv, journalistieke framing, de benarde positie van vrouwelijke professionals en racisme in Amerika. Misschien is dat wat een lekkere serie van een gelaagde serie onderscheidt: een kunststukje zoals O.J.  gaat over meer dan alleen het persoonlijke wel en wee van de personages – zoals literatuur, anders dan lectuur, meer dan één verhaal vertelt.

De verwachtingen waren dus hoog toen dit jaar een nieuw seizoen American Crime Story begon. Niet opnieuw over Simpson; American Crime Story is een serie als True Detective en Fargo, elk seizoen kent een nieuwe cast en setting. Dit tweede seizoen, The Assassination of Gianni Versace, draait om de moord op modeontwerper Versace, in 1997 doodgeschoten voor zijn woning. Dader was de jonge escort Andrew Cunanan, Versace-fan én seriemoordenaar. Een bizar verhaal, en net als de Simpsonzaak een groot mediaschandaal. Maar levert het ook weer een gelaagde serie op?

Woensdag zond de BBC de zesde aflevering uit. Met nog drie afleveringen te gaan is de voorlopige conclusie: The Assassination is in elk geval een lékkere serie. Versace wordt de eerste aflevering neergeschoten, de overige delen draaien om de vraag hoe het zo gekomen is. Binnen een opvallend gewaagde vertelstructuur schakelt het scenario tussen de maanden vóór en na de moord. Belangrijke lijn is de bloederige strooptocht van jonge, homoseksuele moordenaar Cunanan. Probleem voor de kijker: Cunanan is een psychopaat, compulsieve leugenaar; het maakt zijn motieven even plat als complex. Het personage is extreem gewelddadig. Dat, gecombineerd met de luxe setting, maakt dat deze American Crime Story op de romanverfilming van American Psycho lijkt. Met dat boek wilde schrijver Bret Easton Ellis iets zeggen over doorgeslagen consumentisme, de makers van The Assassination zouden een zelfde boodschap kunnen hebben: door onze hang naar status vergeten we wie we ‘echt’ zijn – al is het lastig te geloven dat Cunanans gedrag louter een product van de maatschappij was.

Je zou de serie ook als historisch portret van de Amerikaanse homogemeenschap kunnen zien. Eind jaren negentig was de periode waarin hiv-remmers eindelijk begonnen aan te slaan. Besmette homo’s, onder wie Versace, kregen plots een tweede kans. De gayclubs stonden weer vol, maar voor de buitenwereld bleef de geschonden gemeenschap verdacht. Mooi verbeeld is de relatie tussen Versace en zijn partner Antonio, een verrassende rol van zanger Ricky Martin. Een open relatie tussen twee mannen waarbij liefde en seks met anderen prima in balans zijn: dat zie je niet vaak op primetime. Daarbij zijn sommige afleveringen dit seizoen zo sterk opgebouwd dat het autonome korte thrillers zouden kunnen zijn.

En toch. Vooralsnog voelt de serie óók een beetje als een van Versaces laatste collecties: we zien glamour en groots vakmanschap. Maar leren we ook iets nieuws?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden