Verslaggeverscolumn Margriet Oostveen in Wormerveer

Tessa (21) fotografeert de producten die je achtervolgen op internet

. Beeld .

Van die producten die je langdurig kunnen achtervolgen op internet, ‘koop mij’ roepend, aan je plakkend, u kent ze wel. Jurkje, laarzen, skinny jeans genaamd ‘Molly’. Of bij anderen misschien een kookboek. Een portemonnee met glitter. Of een marmeren kandelaar.

Tessa Oosting maakt zulke foto’s, en hoe. Gemiddeld zevenhonderd per drie dagen rollen er uit haar krappe studiootje. Ze kan ervan leven.

Als ‘contentfotograaf’ werd Tessa (21), een meisje uit Emmen, een onzichtbare motor van het online consumentisme. Het rondpompen van de nieuwe musthaves begint steeds vaker bij haar. De foto’s die ze maakt met twee stagiairs en haar collega Kimberly Wouters lijken niet aan te slepen: Lois Jeans klopte aan. Bandoo Underwear. Wandler. Piet Zoomers. Golden Noodle. Stoned Marble. Drake’s Luxury Boutique. Enzovoort, enzovoort, ze kunnen de vraag nauwelijks aan.

Tessa maakt een kookboek Instagram-waardig.

Er zijn natuurlijk grotere studio's. Maar haar verhaal is leuker.

We beginnen bij Tessa thuis in Wormerveer, een klein, zelf opgeknapt appartement in een voormalig bejaardenhuis. Dichtbij haar broertje Thijs, die bij Jong AZ voetbalt. Ze komt uit een hechte familie in Emmen. Tessa is de dochter van ex-profvoetballer en de tegenwoordige voetbaltrainer van Jong Vitesse Joseph Oosting, ook wel bekend als ‘Mister Emmen’. In Emmen weet iedereen wie de familie Oosting is. Een regionale omroep vond het zo interessant dat Tessa helemaal in Amsterdam ging werken dat ze haar wilden volgen met de camera, maar dat vond ze overdreven.

Na haar vmbo TL-diploma had Tessa zelf nog geen idee wat ze moest doen. School vond ze ontzettend niet leuk. Ze volgde opleidingen tot stilist en visagist, ging in die hoedanigheid voor andere contentfotografen werken en zag als enthousiast Instagram-gebruiker al snel dat die foto’s stukken aantrekkelijker konden. Ze benaderde meisjes die er leuk uitzagen, maakte ze op, trok ze een product aan, of liet ze het vasthouden. Zo fotografeerde ze de operatiekussens van Comfy Center tussen een paar mooie blote benen in haar eigen bed.

Bij een fotobureau waar beiden een tijdje achter de schermen werkten ontmoette ze Kimberly Wouters, ook zo jong en Instagram-savvy. En voor ze het wist waren ze samen voor zichzelf begonnen met fotostudio CLICKS.

Contentfotografie van CLICKS.

Nu verdeelt Tessa haar week in producten en influencers. Drie dagen per week fotografeert ze producten met Kimberly, twee dagen fotografeert en filmt ze influencers voor hun Instagram-accounts en YouTube-kanalen. Die foto’s zitten ook weer vol producten. Haar hoofdafnemer is de Haagse influencer Iris Amber (103 duizend volgers op Instagram), de onderhandelingen met een tweede ‘heel grote’ influencer zijn bijna rond. Iris Amber neemt Tessa binnenkort als vaste fotograaf mee op reis naar Seoul (‘Dé stad van de mode, alles wat daar gemaakt wordt staat hier over twee jaar op Instagram’). Ze moeten alleen nog even sponsors zoeken voor de te influencen hotelovernachtingen.

Rijden we naar haar fotostudiootje, 48 vierkante meter in de voormalige Hendrik de Keyserschool, nu een broedplaats in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. De stagiairs Laura en Sophie hijsen tegen een witte muur het ene na het andere kledingstuk op een paspop voor de foto’s. Die leveren gemiddeld 15 euro per stuk op, de kosten moeten daar nog vanaf. Kimberly zit als een razende te klikken op haar computer, zij fotoshopt de witte achtergrond netjes en maakt alles op maat achter haar computer. Vandaag doen ze het modemerk Tramontana. Veel merken hebben, met dank aan de fast fashion, nu acht collecties per jaar te fotograferen.

Hebben ze trouwens nog een mening over hun rol in de fast fashion-industrie?

Tessa: ‘Niet echt.’

Kimberly: ‘Eh, we fotograferen ook duurzame producten.’

Ik vraag naar het gekste product tot nu toe.

Tessa, Kimberly en de stagiairs in koor: ‘Vaginale eieren’.

(Googelt u zelf even op ‘Gwyneth Palthrow gekte ei’.)

Hoe, kortom, een meisje uit Emmen met hard werken middenin de hoofdstad en de tijdgeest belandde. Tessa zegt trouwens, voor iemand met een eigen Amsterdamse studio, een zilveren pufferjack en een reis naar Seoul in het vooruitzicht, zelf nog opvallend vaak ‘in Emmen’.

Tessa Oosting in haar studio.

‘In Emmen heb ik heel nuchtere boerenvrienden’, bijvoorbeeld. ‘Ze snappen er nog steeds niet dat ik geld kan verdienen met Instagram.’

Vraag wat ze wil bereiken en Tessa Oosting begint over een ‘heel grote’ studio, met grote namen en bedrijven als klant, ‘liefst zo groot dat ik een deel van de studio naar Emmen kan verplaatsen’.

En dan gaat Tessa terug. Want in Amsterdam lijkt ‘bijna alles en iedereen de hele tijd chagrijnig of boos’.

Zo niet in Emmen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden