Commentaar

Telegraaf onthoofd

De journalistieke onafhankelijkheid wordt wel heel makkelijk onklaar gemaakt door een geldpartij.

De Telegraaf geheel gewijd aan ex-hoofdredacteur Sjuul Paradijs. Beeld anp

De Telegraaf van gisteren is een bewaarexemplaar. Nooit heeft een redactie op de voorpagina laten weten 'overvallen, verbijsterd en verdrietig' te zijn. Met het ontslag van Sjuul Paradijs, die zich openlijk verzette tegen de directieplannen van de Telegraaf Media Groep, is Nederlands grootste krant onthoofd.

De redactie van De Telegraaf is traditioneel weinig preuts als het om commercie gaat. Als ze daar het gevoel hebben dat hun krant het slachtoffer wordt van zakenmannen die geld verdienen belangrijker vinden dan journalistieke onafhankelijkheid, is er echt iets aan de hand.

Hoe het conflict precies in elkaar zit, is nog onduidelijk. Maar het staat vast dat de activistische aandeelhouder Botman geen genoegen meer neemt met de gekelderde beurskoers van TMG. Hij wil radicale stappen zetten om De Telegraaf op te delen en meer geld te laten verdienen.

Er moest iets gebeuren bij TMG, dat al jaren kampt met slechte resultaten, ongelukkig investeert en een zigzag-koers vaart. En ook bij De Telegraaf zelf. De oplage is harder gedaald dan bij andere kranten. Sommigen wijten dat aan de geringe vernieuwingsdrang en de campagnejournalistiek onder Paradijs. Het kan ook zijn dat het massapubliek van De Telegraaf zich sneller goed bediend voelt door het gratis aanbod op internet.

Met het voornemen om nieuwe inkomsten aan te boren is dus niets mis. Paradijs, die altijd meedacht met het bedrijf, was zelf een van de geestelijk vaders van het plan om deelmerken van De Telegraaf als Telesport, Privé en De Financiële Telegraaf beter uit te baten als zelfstandige platforms. Het plan van Botman en de directie, nog steeds niet openlijk toegelicht, gaat verder: de deelmerken vallen niet meer onder de hoofdredactie. Het redactiestatuut, dat symbool van journalistieke onafhankelijkheid, vegen Botman c.s. met behulp van advocaten terzijde.

Wie gaat er dan nog voor waken dat, om maar een trend te noemen, adverteerders de journalistiek meebepalen?

Pluriforme en onafhankelijke journalistiek is de zuurstof van de democratie. Het is verontrustend dat de bescherming daarvan bij een eerbiedwaardig Nederlands instituut als De Telegraaf zo makkelijk onklaar kan worden gemaakt door een ambitieuze geldpartij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.