Column Lisa Bouyeure

Tegenwoordig vormen anderhalve man en een paardenkop al een ‘trend’

De krant van wakker Nederland berichtte deze week over de ‘wel heel bijzondere houding’ waarin lifestylegoeroes zichzelf tegenwoordig opladen. Het betrof hier een ‘bizarre nieuwe trend’ waar influencers bij zouden zweren. Op een foto ligt een Amerikaanse Instagrammer op haar rug met haar benen gespreid. Haar tenen houdt ze vast met haar handen. In yogatermen is dat een doodnormale happy baby pose, maar de vrouw is naakt en haar billen zijn naar de zon gericht. Bij influencers, meldde De Telegraaf, zou de trend dan ook bekend staan onder de naam ‘perineum sunning’. 

De Californische wist haar volgers te vertellen dat slechts dertig seconden anuszonnen per dag al voordelen biedt wat betreft nachtrust, creativiteit en de connectie met je seksuele energie. Koffie zou er bovendien kinderspel bij zijn. 

Dat klonk allemaal goed, maar hoewel er nieuwsbericht na nieuwsbericht over deze ‘bizarre nieuwe trend’ verscheen, bleek er wereldwijd slechts een handjevol foto’s van beoefenaars te bestaan: de Californische vrouw, die zichMetaphysical Meagan  noemt, een obscure socialmediagoeroe met een baard en een knotje, een Argentijnse, een Puerto Ricaan en nog een man met een baard, die zijn beoogde vitamine-D-absorptiegebied gelukkig keurig had geblurd. Nee, mochten hier al influencers aan te pas zijn gekomen, dan konden we gerust van minimale overtuigingskracht spreken.

Terwijl ik naar de foto’s keek, dacht ik aan de veelgeprezen speech van komiek Sasha Baron Cohen over de dynamiek op sociale media. Algoritmes, stelde hij vorige week op een conferentie van de Anti-Defamation League, versterken doelbewust geluiden die boosheid en angst aanwakkeren omdat ze de gebruikers lekker bezighouden. Nepnieuws doet het daardoor beter dan echt nieuws. Nu doelde hij op holocaustontkenners, complotdenkers en omvolkingstheoretici, maar zijn analyse is ook prima van toepassing op prematuur uitgeroepen online trends.

Neem nou de ongekende rage die elk feestseizoen opnieuw voorbijkomt, op internet dan: mannen die hun kinhaar opleuken met glitters of kleine kerstballetjes. Beautyvloggers zouden ondertussen capituleren voor halo-vormige wenkbrauwen tot op hun voorhoofd, hipsters voor latte macchiato uit avocadoschillen, en volgens de berichtgeving hingen feministen massaal hun tampons aan de wilgen om gezellig aan het freebleeden te slaan. Drie hardloopsters, een verwilderde kunstenares en ene Iris hadden met zijn vijven een complete paradigmawisseling bij elkaar gesijpeld.

Metaphysical Meagan. Beeld Instagram

Ooit was de essentie van een trend dat een heleboel mensen tegelijkertijd hetzelfde deden. Tegenwoordig zijn anderhalve man en een paardenkop voldoende aanleiding om er met veel poeha een uit te roepen, en niet zonder reden. De trendsetters in kwestie kunnen dikwijls gerekend worden tot een groep die toch al niet zo lekker ligt bij de socialmediapopulatie: influencers, feministen, make-upmeisjes en mannen met hipsterbaarden. Kijk ze nou, stom hè? Klik anders maar even.

Het is vooral jammer voor alle echte ontwikkelingen die onze aandacht goed kunnen gebruiken, maar vaak niet de moeite van het vermelden waard worden gevonden. Die trend waarbij enge mannen elkaar af proberen te troeven met antisemitische, seksistische en racistische teksten en memes bijvoorbeeld? ‘Ach, het is maar een marginaal groepje op het internet.’

Probleem is dat de mate van urgentie online niet altijd even duidelijk is. ‘Breitbart ziet eruit als de BBC’, stelde Cohen in zijn speech over de beruchte radicaal-rechtse website, ‘en het getier van een gek lijkt net zo geloofwaardig als de bevindingen van een Nobelprijswinnaar.’ Als je even niet oplet, zou je een totaal irrelevant randverschijnsel dus zomaar voor een bizarre nieuwe trend kunnen verslijten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden