Laat het stoppenNadia Ezzeroili

Tegen wie praten die bijdehante theezakjes?

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze keer: een pratend theezakje?

Stel, het is maandagochtend kwart voor 7 en je hebt mijn ochtendhumeur. Je bent net wakker na een korte, slapeloze martelnacht. Je hebt zojuist het ondergescheten bedje van je dreumes verschoond en jezelf een paar keer met de vlakke hand in het gezicht geslagen. De waterkoker heb je met moeite aangezet en je partner negeert je. Je kijkt even naar de weerspiegeling in het keukenraam en ziet De schreeuw van Edvard Munch terugstaren. Je pakt een theezakje van Pickwick en flikkert het in een mok. Maar dan blijft je blik hangen op de rode letters op het labeltje van het theezakje. Want het blijkt niet zomaar een labeltje. Nee, het is labeltje met een vraag: ‘Waar kan ik je ’s nachts voor wakker maken?’

Daar sta je dan. Vertwijfeld, verrot en geconfronteerd met de slechtst getimede vraag die een theemerk ’s ochtends in je gezicht kan smijten. De werkweek moet nog beginnen, maar het theezakje lacht je uit en spuugt alvast op je gemoedstoestand.

Wie hier net zo verbolgen over kan zijn als ik, wil dan natuurlijk weten waar dit kwaad vandaan komt. Zo leert Google dat de vragen van Pickwick onderdeel zijn van de reclamecampagne ‘Tea Topics: neem de tijd’. Pickwick wil daarmee ‘mensen inspireren om de tijd te nemen voor grote én kleine vragen die het waard zijn om gesteld te worden’. Lees: Pickwick verwacht van geestelijk gezonde mensen dat ze een knus gesprek aangaan met theezakjes die opdringerige vragen stellen.

Toch bestaan er mensen die het kennelijk niet erg vinden om na te denken over antwoorden op Pickwickvragen als ‘denk je dat er op een dag buitenaardse wezens landen?’ en ‘heb je liever een jaar geen tv of een jaar geen snacks?’. De Tea Topic-campagne van Pickwick is binnen drie jaar zelfs uitgebreid met een podcast en een postertje voor opgewekte liefhebbers om alle debiele vragen te verzamelen. Theeleuters kunnen ook zelf een tekstje inzenden voor een gepersonaliseerd theezakje. Het voorlopige resultaat van deze laatste actie: 212 mensen die dankzij Pickwick en een partner zonder inspiratie ten huwelijk zijn gevraagd via een theezakje.

Pickwick is overigens niet het eerste theemerk dat graag in je aura komt staan met spreukjes en ongevraagde adviezen. Het merk Yogi Tea begon ermee en nu is er een epidemie. Zo verzocht een Yogi-theezakje me laatst the answer te zijn, in plaats van the question. Wartaal. Het theezakje dat een gelukskoekje wilde zijn en mij vervolgens de maat neemt. Maar waarom zijn zoveel theeliefhebbers dit normaal en inspirerend gaan vinden?

Mijn bescheiden antwoord: omdat mensen die thee uit een mok drinken fundamenteel eenzaam zijn. Eén theezakje per mok betekent geen pot thee delen. Niet eens omdat er geen anderen zijn om mee te leuten, maar omdat het individualisme je niet eens toestaat om een compromis te sluiten over de theesmaak. En gewoon nooit eens aan de collega naast je vragen: ‘Zal ik een potje thee zetten en een glas voor je inschenken?’ Dus ga je maar achter de computer zitten vereenzamen met een mok en een bijdehand theezakje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden