Taxibedrijf Uber helpt concurrenten
Taxibedrijf Uber heeft opnieuw een miljard dollar nodig om de diensten overeind te houden (Economie, 11 november). Uber is daarmee te vergelijken met World Online, het internetbedrijf dat zichzelf oppompte en naar de beurs ging.
Als Stichting Taxibelangen Nederland (STN) zijn wij Uber hier dankbaar voor. Het bedrijf koopt op een zakelijk ongezonde manier werk en publiciteit, maar zal uiteindelijk een eendagsvlieg blijken te zijn.
Taxi-apps zoals Uber zijn namelijk helemaal niet nieuw. Ze bestaan al sinds het ontstaan van de iPhone en in de periode daarvoor maakten grote taxicentrales gebruik van sms-diensten. Wereldwijd zijn taxi-bedrijven, die onder andere verenigd zijn in het Global Taxi Network, al enkele jaren met elkaar in gesprek om hun apps aan elkaar te knopen. Tegen dit samenwerkingsverband kan Uber nooit op.
Het taxibedrijf helpt met de miljardeninvesteringen haar concurrenten. Ze brengt het bestellen van een taxi via een app onder de aandacht bij een groot publiek, maar zal daar zelf op den duur niets aan hebben.
Duco Douwstra, voorzitter Stichting Taxibelangen Nederland (STN), Vleuten