Column Arnon Grunberg

Tarantino’s oude, moralistische kritiek blijft relevant: we leven in pulp

Ten minste sinds Kill Bill voel ik milde minachting voor Quentin Tarantino. Zelfs Pulp Fiction was overschat. Het beste wat hij heeft gemaakt, en dat is ook erg goed, is Reservoir dogsMaar toen ik las dat zijn nieuwe film Once Upon a Time in... Hollywood ook de moord op Roman Polanski’s vrouw Sharon Tate behandelde, besloot ik te gaan kijken.

Tate werd op 9 augustus 1969 vermoord door aanhangers van sekteleider Charles Manson.

A.O. Scott schreef in The New York Times dat Tarantino’s film zich buiten de moraal bevindt. We konden denken, schrijft Scott, dat Tarantino de hippies en de tegencultuur veroordeelt en een geïdealiseerd verleden verheerlijkt, toen Amerika nog wit en mannelijk was, maar het is slechts film, een western. Al is het met de mannen in de film droevig gesteld, ze zijn has beens of zelfs dat niet eens, ze blinken uit in zelfmedelijden, een enkeling kan goed vechten.

In diezelfde krant schreef een filosoof dat Tarantino een goede moralist is omdat hij de geschiedenis verandert. In fictie de loop van de geschiedenis veranderen, dat is een makkelijke manier de goede moralist uit te hangen.

Anthony Lane greep in The New Yorker terug op Joan Didion, die schreef over het bloedbad dat de aanhangers van Manson aanrichtten op Cielo Drive: niemand was verbaasd.

De geschiedenis is een continuüm, we zijn aan bloedbaden gewend, hooguit veinzen we verbaasdheid. Als ze te dichtbij komen, schiet de morele verontwaardiging wakker.

Over het geweld tegen vrouwen in de film schrijft Lane dat nog altijd niemand verbaasd is. Wat eens shockerend was, is nu een grap.

Zo blijft Tarantino’s oude, moralistische kritiek relevant: we leven in pulp, de werkelijkheid bestaat uit minachting voor feiten, geweld en van kennis gespeende zelfexpressie. De zin van het leven is het spektakel waarvoor anderen moeten sterven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden