Stroom is niet CO2-neutraal

Zullen we eens wakker worden en de elektrische auto eindelijk gaan zien als de nieuwe kleren van de keizer?

Guus van Bronswijk

Op de voorpagina van het Economiekatern van zaterdag 8 januari staat een foto van een elektrische auto. Op de deur staat de volgende tekst: ‘100% electrisch = 0 CO2’.

Het is tekenend voor de manier waarop we als burgers belazerd worden. De krant treft geen blaam, want die geeft weer wat er in werkelijkheid gebeurt. Maar dan: het is elektrisch (geen c, maar een k), en het is CO2 en geen CO2. De communicatiemanager die de kreet bedacht heeft, weet dus niet waar hij het over heeft.

Het allerergst is dat de boodschap pertinent onjuist is. Natuurlijk is het zo dat een elektrische auto zelf geen CO2 uitstoot, maar de elektriciteitscentrale waar de stroom wordt opgewekt om de accu’s op te laden? Komt daar geen CO2 vrij? Als het een kerncentrale is niet, maar bij elke andere opwekking van elektriciteit komt dat gas vrij, of het nou olie, kolen, aardgas of welke andere brandstof op basis van koolstof is.

Voor wie het niet meer paraat heeft, de energie die nodig is voor een elektrische auto, is niet zomaar opgewekt, plus dat bij elke omzetting energie verloren gaat. Hierbij een ‘routebeschrijving’:

- Brandstoffen zoals olie, kolen en gas worden door middel van verbranding omgezet in warmte (waarbij natuurlijk CO2vrijkomt).

- Die wordt omgezet in stoom.

- Deze stoom wordt in een turbine omgezet in beweging, die een generator aandrijft.

- In de generator wordt elektriciteit opgewekt.

- De spanning (1.500 volt) is te laag, dus die wordt door middel van een transformator verhoogd tot 100 duizend 150 duizend of 380 duizend volt.

- Via het hoogspanningsnet wordt de stroom gedistribueerd.

- Die spanning is te hoog voor locale distributie, dus het voltage wordt verlaagd tot 10 duizend volt.

- In de woonwijken is 10 duizend volt te hoog, en wordt verlaagd tot 380/220 volt.

- Met die stroom gaan we vervolgens de accu’s van elektrische auto’s opladen.

Daarbij komt dat die accu’s zwaar zijn, en dus bij remmen en optrekken veel energie kosten.

Er is een Duitse autofabrikant die een 2.000 kilo wegende luxueuze limousine maakt met een 3 liter dieselmotor die slechts 1:18 verbruikt. Ik daag iedereen uit aan te tonen dat dat vervuilender is dan zelfs maar de kleinste elektrische auto.

Zullen we eens wakker worden en de elektrische auto eindelijk gaan zien als de nieuwe kleren van de keizer?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden