COLUMN BERT WAGENDORP

Straks pak je de hyperloop naar je e-bike op de hub

Rekeningrijden (het r-woord) is terug. Het heet alleen geen rekeningrijden meer, en ook geen kilometerheffing, want daarvan krijgen ze bij De Telegraaf het schuim op de bek, waarna ze meteen een campagne beginnen om het ‘automobilistje pesten’ de kop in te drukken. Daarom heet de kilometerheffing in het dinsdag gepresenteerde ‘Deltaplan Mobiliteit 2030’ nu ‘vlak tarief per gereden kilometer’. Dat past niet in een boze chocoladeletterkop.

Het Deltaplan is fascinerende lectuur. Zo wordt er een schitterend beeld geschetst van het reizen anno 2030. Je bent ’s ochtends nog niet wakker, of daar popt de tekst ‘Uw reisplan staat voor u klaar’ al op op je mobiel, via een geweldige app die op de een of andere manier weet waar je die dag naartoe moet en tevens met welke combinatie van vervoersmiddelen het reisdoel het snelst is te bereiken. Stukje met de zelfrijdende auto (hoera, die is zelf alvast naar je voordeur gereden), op naar de gezellige hub, waar je favoriete koffie al volautomatisch staat te dampen en de trein voorrijdt om je naar je leen-e-bike te brengen, zodat je weer eens perfect op tijd op kantoor arriveert.

Vroeger waren mobiliteitsrapporten taaie kost, tegenwoordig schetsen ze Utopia. Ik kan in elk geval niet wachten tot het 2030 is en mijn reisplan oppopt.

Tegen die tijd hebben we zeker rekeningrijden middels kilometerheffing en een vlak tarief per gereden kilometer, waarvoor we dan inmiddels een handzame afkorting hebben bedacht. Er zijn straks geen tegenargumenten meer.

De laatste keer dat het rekeningrijden op het programma stond was in 2009. Toen al bleek het een briljant plan: minder files, minder verkeersdoden, minder uitstoot, goedkoper rijden voor een meerderheid van de automobilisten. Maar De Telegraaf was tegen en het CDA ook, hoewel de eigen minister, de inmiddels alweer vergeten Camiel Eurlings, het plan had gelanceerd. Om tijd te rekken bedacht Eurlings dat de leden van de ANWB mochten beslissen over het doorgaan van zijn idee, een democratische sensatie. Toen drie weken later bleek dat tweederde van hen vóór was, was het plan inmiddels van tafel De Telegraaf had andermaal gezegevierd.

Maar ditmaal zal het moeilijker worden om de plannen te saboteren. We zijn tien jaar verder en de auto van 2009 is niet langer die van 2019. De automobilist is ook veranderd. Het besef dat er íéts moet gebeuren om te voorkomen dat de boel finaal vastloopt, wordt breed gedeeld. De koppeling tussen mobiliteit en klimaatcrisis is veel sterker geworden dan tien jaar geleden, het woord energietransitie bestond nog niet eens. In januari bleek uit onderzoek van de Volkskrant en I&O Research dat 58 procent van de Nederlanders voor een vlak tarief per gereden kilometer is en nog maar 20 procent faliekant tegen.

Zelfs onder leden van de vroemvroem-partij van Mark Rutte is het percentage voorstanders inmiddels de 50 procent voorbij. Deze kabinetsperiode zal het nog niet gebeuren, omdat VVD en CDA de kilometerheffing in het regeerakkoord in de ban hebben gedaan ook onder een andere naam. Conservatisme en de angst voor boze burgers kunnen knap vertragend werken, ook wanneer al heel lang duidelijk is wat er moet gebeuren.

Maar onder het volgende kabinet gaan we op weg naar 2030 om het nog spannender te maken schetst het Deltaplan een wereld van hyperloops en vliegende auto’s, keurig geïntegreerd in je reisplan-app. Voegen we er gewoon vliegkilometerheffing of rekeningvliegen aan toe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden