Column Chris Buur

Straks is het normaal dat er Chinese auto’s in Europa rijden. Worden ze ook leuk?

Vroeger kon je nog lachen met Chinese auto's. Met het schimmige Landwind bijvoorbeeld, dat, als ware het een Aldi-huismerk, opzichtig een poging deed om met de naam een Landrover-associatie op te roepen. In 2005 probeerde Landwind de Europese markt te veroveren met een terreinwagen die dan weer best wel op de Opel Frontera leek, zo'n no-nonsense bakbeest. De Landwind bleek extreem onveilig, en dat deed hem de das om - en na een hernieuwde poging met een ultragoedkope familiebus, en een auto die zó schandalig op Range Rovers hippe suv de Evoque leek dat diverse golden retrievers hun ogen niet konden geloven, werd er hier niks meer van het merk vernomen.

Maar nu heet het, zeker sinds de recente autosalon van Frankfurt, dat de Chinezen de nabije automobiele toekomst gaan bepalen, ook hier. Ze zijn de imitatiefase voorbij, beweren autojournalisten, en innoveren zelf. Hun automarkt is al anderhalf keer de Europese. Ze maken enorme slagen op de batterijenmarkt, wat ons het nakijken geeft in de onvermijdelijke elektrificatie van de auto-industrie. Je ziet het ene na het andere nieuwe exotische Chinese model voorbijkomen op autoblogs, waarvan dan licht verbaasd wordt geconstateerd dat het er best heel goed uitziet. China, of tenminste de Chinese gigant Geely, heeft Volvo in handen. Ze bouwen de (aan Volvo verwante) elektrische Polestar 2, directe concurrent van de Tesla Model 3, hét succesnummer van de laatste maanden. Hu!

Hu? Tuurlijk wordt het binnen een paar jaar normaal om een Chinese auto te zien rijden op Europese wegen - er zit gigantisch veel geld in de Chinese auto-industrie, er is een aardige elektrische voorsprong en de thuismarkt daar stagneert nogal, waardoor de goed geoutilleerde blik vanzelf op Europa zal worden gericht. Net zoals in een eerder stadium de Japanse en vervolgens Koreaanse auto’s flink de tanden in de Europese automarkt hebben gezet. 

Maar: in een elektrische toekomst gaan auto’s steeds meer op elkaar lijken - en wordt de keus nóg veel sterker bepaald door heerlijk irrationele waarden als ‘imago’ en ‘gevoel’ en ‘uitstraling’ en, samengevat, ‘ontwerp’. Japan en Korea hebben dat, met inmiddels decennia ervaring, nog steeds niet geweldig onder de knie, uitzonderingen daargelaten. En zijn dan ook helemaal niet extreem dominant op de Europese markt. Kijk, bijvoorbeeld, vertederd naar de nieuwe Peugeot 208, kek ultra: de hoop voor Europa is dat de leuke auto’s gaan winnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden