OpinieLEZERSBRIEVEN

‘Stop krokodillentranen en reis langzamer’

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 8 juli.

Een KLM-toestel krijgt een extra onderhoudsbeurt in corona-tijd.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Brief van de dag

‘Niet luchtvaart, maar woningbouw Schipholregio bedreigd door nieuwe geluidsnormen’, lees ik in de krant van maandag (Ten eerste, 6 juli). Typisch hoe onze nationale luchthaven vrijgesteld is van alle milieuvoorwaarden. Het is de omgekeerde wereld. De veroorzaker van de geluidsoverlast wordt niet aangepakt.

Ondanks corona en ondanks alle tekenen dat er actie ondernomen moet worden, groeit het vliegveld door. En nog steeds moet Lelystad open. Het wordt tijd dat we op kerosine btw gaan heffen, zeker voor vluchten binnen Europa, waar Nederland internationaal voor ijvert.

In economisch opzicht is de EU feitelijk al binnenland. Korte vluchten moeten minder aantrekkelijk worden. Met een beetje politieke wil zijn de ­veiligheidssystemen tussen Amsterdam en Parijs zo aan­gepast. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de route Amsterdam-Berlijn: nog geen 700 kilometer en daar doe je per trein dan zes uur of langer over. Je bent net Amsterdam uit en dan moet de trein alweer afremmen voor Hilversum of lantaarnpalen.

Best te begrijpen dat elke burgemeester zijn halte wil houden, maar uitdunning op die lijn zou wonderen doen. En zet een goede monteur aan het werk, die heeft de technische problemen zo opgelost.

Ook de hype rondom de elektrische auto begrijp ik niet goed. Misschien leuk voor de mensen langs een drukke weg, maar het aantal auto’s groeit nog steeds. Ondertussen heeft ruim de helft van de Nederlanders een auto. Banden slijten nog even hard. Stel je voor, het rubber van 8- tot 9 miljoen ­auto’s in het milieu. Wat voor effect heeft dat? De behoefte aan asfalt wordt niet minder.

Als er niets gebeurt, heb ik nog zo’n twintig jaar te leven; het zal voor mij dus wel meevallen, maar ik heb ook kinderen en kleinkinderen, en die moeten nog tot het jaar 2100.

Er moet echt iets gebeuren. Stop al dat gepraat over duurzaamheid en stop die vele ­krokodillentranen.

We hoeven echt niet terug naar het stenen tijdperk, maar een paar versnellingen lager zal nood­zaak blijken.

C. Koopmans, St.-Petersburg 

1873?

Kenneth Renfrum heeft gelijk wanneer hij stelt dat niet 1873, maar 1863 als het jaar van de afschaffing van de slavernij moet blijven gelden (O&D, 7 juli). Sommige activisten introduceerden 1873 omdat er een tien jaar durend Staatstoezicht was opgelegd. Volgens hen eindigde de slavernij daarom feitelijk in 1873. Dat is een ­onjuiste constatering.

Het Staatstoezicht gold slechts voor de helft van de 36 duizend vrijverklaarden: voor de 15- tot 60-jarigen. Het gold niet voor ouderen, kinderen noch zieken. Ook ­waren zij niet meer verplicht voor hun voormalige meester te werken, maar zij konden zelf kiezen met wie zij jaarlijks een werkcontract sloten. Tevens waren huisslaven en ambachtslieden, onder wie ook wasvrouwen, vrijgesteld. Velen vestigden zich in Paramaribo om hun beroep uit te oefenen. Door de jaren heen daalde het aantal onder Staatstoezicht gestelden tot ongeveer tienduizend in 1873. Een minderheid werkte dus nog verplicht op de plantages. Tenslotte was het Staatstoezicht ook opgelegd om de volwassenen de competentie aan te leren met hun verdiende loon voor zichzelf te zorgen en een eigen huishouden te vormen. Zij waren namelijk geen bezit meer van hun meester, maar verdienden nu hun eigen boterham en waren dus feitelijk vrij en geen slaaf­gemaakte meer.

Chan Choenni, emeritus hoogleraar, Haarlem

Professional

Om het lerarenkort te verhelpen mogen volgend schooljaar op de ­basisscholen 20 procent van de tijd ‘onbevoegde professionals’ gaan lesgeven. Het woord ‘professional’ is misplaatst: het zijn op z’n best goedbedoelende amateurs. De betiteling maakt schrijnend duidelijk dat les­geven niet als vak wordt gezien, maar als iets dat iedereen eigenlijk wel kan. Alsof iedereen een waterleiding kan repareren (‘professional’, geen loodgieter), een vliegtuig kan besturen (professional, geen piloot). Het is vragen om problemen. De kinderen zijn het slachtoffer van een situatie die al jaren geleden is aangekaart maar systematisch is genegeerd door reeksen regeringen. Regeren is vooruitzien? Blijkbaar niet. De oplossing: betaal eindelijk eens normale, marktconforme salarissen en verhoog de status van het beroep. Pay peanuts and you get monkeys, zeggen onze westerburen. En zo is het.

Theo de Klerk, Bussum

Diversiteit

Influencer Oumayma Elboumeshouli verbindt zich alleen nog aan merken die diversiteit nastreven (V, 7 juli). Dat klinkt heel mooi, maar ­helaas streeft ze in haar eigen leven geen diversiteit na. Op de vraag naar haar partner antwoordt ze namelijk: ‘als hij maar een moslim is.’

Ik hoop dat ze gewoon haar hart volgt: verliefd worden op een man zonder dat zijn geloof of levensovertuiging daarbij een rol speelt.

Rudy Schreijnders, Maarssen

Kaag als premier

Recentelijk meldde minister Sigrid Kaag dat zij bereid is premier van Nederland te worden. Een scenario waarin dat wellicht mogelijk is: PvdA, D66, GroenLinks en de SP gaan samen en vormen één partij, onder de noemer Partij van de Redelijkheid (PvdR) en kiezen Kaag als lijsttrekker. Zo kan links weer een rol van betekenis spelen in de Nederlandse politiek. Hiervoor zullen wat ego’s van partij- hotemetoten een kopje kleiner gemaakt moeten worden, maar iedereen moet inleveren voor de goede zaak. Het is tijd voor de linkse(re) politieke partijen om wakker te worden: zolang er versplintering is, kan er geen vuist gemaakt worden, en zal Nederland nog jaren veroordeeld zijn tot het neoliberalisme, met alle desastreuze gevolgen van dien.

Willem Dekker, Son en Breugel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden