ColumnBert Wagendorp

Stop de persen: Sussexjes verlaten het paleis

Op 6 september 1997 werd Henry ‘Harry’ Mountbatten-Windsor de beroemdste twaalfjarige ter wereld, toen hij met gebogen hoofd vooraan liep in de begrafenisstoet van zijn moeder Diana – een aandoenlijk roodharig jochie dat ‘Mummy’ had geschreven op een bloemstuk van witte rozen achter de kist. Er keken tussen twee- en tweeënhalf miljard mensen naar de live-televisiebeelden – nog altijd het grootste tv-publiek aller tijden voor een niet-sportgerelateerde gebeurtenis.

Je hebt diverse gewone koninklijke families en je hebt de Britse Royal Family, de meest aanzienlijke onder alle families van blauw bloed. De Windsors, hoewel van Duitse komaf, vormen de verpersoonlijking van alles wat als Englishness wordt gezien: afstandelijk, stoïcijns, plichtsgetrouw en zeer gehecht aan tradities, thee met melk en paardenraces. Ze lokken elk jaar miljoenen toeristen naar Londen en als de aantrekkingskracht even terugloopt, zorgen ze voor een schandaal dat de belangstelling weer aanwakkert. De Windsors hebben een geweldig en aangeboren talent voor drama. De geschiedenis van de familie is één lange reeks fantastische verhalen, sommige tragisch, andere buitengewoon grappig, weer andere onweerstaanbaar absurd of totaal bizar. Harry is, net als zijn moeder vroeger, een talentvol lid en daardoor zeer populair.

Als, wat ik vermoed, koninklijke families eigenlijk een aparte theatercategorie vormen, is de Britse daarbinnen van een bijzonder en voor de concurrentie onhaalbaar niveau. In de serie The Crown wordt daarvan op slimme wijze gebruikgemaakt – dat zou met de Oranjes niet zijn gelukt. Netflix heeft zes seizoenen gepland, maar de nieuwe episode Harry & Meghan laat zien dat aan het Britse hof de productie van televisiewaardig drama zo geolied verloopt, dat een zevende seizoen weleens noodzakelijk kan blijken.

Harry en Meghan, de hertog en hertogin van Sussex, besloten begin januari Groot-Brittannië en de koninklijke familie de rug toe te keren en naar Canada te verhuizen. Aanvankelijk op part-time basis, maar zaterdagavond maakte grootmoeder Elizabeth II een clean break bekend. Daarna ging ze zondag met haar van seksueel misbruik verdachte zoon Andrew naar de kerk – de Windsors zijn volstrekt raadselachtig in hun pr-keuzes.

Hoewel het hier slechts de broer betreft van de man die mogelijk ooit koning van Groot-Brittannië zal worden, was de harde Megxit – de tabloids hebben weleens betere woordspelingen bedacht – wereldwijd nieuws. Harry en Meghan zijn sterren en de wereld heeft, ook in de republikeinse territoria, een onstilbare honger naar koninklijke sprookjes. Die wordt door de media met liefde gestild en dat is tegelijk ook het tragische lot van de moderne prins: hij is er voor de losse verkoop en de clicks.

De Sussexjes behoren niet langer tot The Firm, hun koninklijke aanspreektitel hebben ze ingeleverd en ze zullen ook geen uitkering van de staat meer ontvangen. De 2,8 miljoen euro verbouwingskosten van hun optrekje in Windsor, Frogmore Cottage, moeten ze terugbetalen.

Dat is trouwens geen punt. De scheiding van het hof opent ongekende commerciële mogelijkheden voor het duo. The Sun citeerde zondag een marketingspecialist die verwachtte dat Harry en Meghan de Beckhams (ex-voetballer David en ex-Spice Girl Victoria, goed voor een geschat fortuin van 800 miljoen euro) weleens naar de kroon zouden kunnen gaan steken. De eerste geïnteresseerde partij meldde zich zondag al: Netflix natuurlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden