Sterretje stuitend?

Op televisie een orgasme faken? Moet kunnen. Om het hoogste te bereiken moet men af en toe diep dalen. We leven in een mediasamenleving en in een massapornosamenleving. In ‘Sterretje Gezocht’ van jongerenomroep BNN komen ze beide samen

Op de achtergrond een tegeltjeswand, efficiënt af te boenen. Daarvoor een lopende band. Zonder vleeshaken, maar toch roept het tafereel associaties op met een slachthuis. Op de lopende band verschijnt een jonge vrouw in rood bakpak en met iets te dikke bovenbenen.

Orgasme
Terwijl zij op de band langzaam van links naar rechts over de televisieschermen van Nederland beweegt, faket ze rechtopstaand, kreunende seksuele opwinding. Die culmineert op ongeveer driekwart van de band in een klinkend orgasme. Meteen daarna wordt ze geïnterviewd door reporters Valerio en Dennis over ‘hoe dat nou was om te doen’. Ik vond het fascinerende tv: adembenemend stuitend.

Vermoedelijk heeft u het gemist. Want jongerenzender BNN zond het uit, terwijl u de Volkskrant leest en dus wat ouder zal zijn. Het tafereel komt uit een aflevering van Sterretje Gezocht. In Sterretje Gezocht gaat een legertje prettig ogende jonge vrouwen de strijd aan met elkaar, zoals dat heet.

Die strijd wordt meedogenloos gevoerd, want de winnaar gaat heuse programma’s presenteren bij BNN. Is er iets hogers denkbaar dan dat? Voor deze vrouwen, geselecteerd uit duizenden, in ieder geval niet. Om het hoogste te bereiken moet men af en toe diep dalen. Als men daarbij in opdracht een orgasme moet faken: nou en? Dat onderstreept alleen maar hoe gemotiveerd men wel niet is, toch?

Daarmee ontstijgt BNN met Sterretje Gezocht het niveau van plat entertainment met een arm schaap in slachthuis & badpak. Het programma opent de blik op wat er blijkbaar leeft in onze samenleving, onder een fikse groep assertieve vrouwen van nu. Ze weten wat ze willen. Ze grijpen hun carrièrekansen. En gaan er onverbiddelijk voor.

Voorvechtsters
Zoveel inzet, zoveel lef, zoveel brandende ambitie – heette dat niet vrouwenemancipatie? Maar dan toch niet zoals de oorspronkelijke voorvechtsters het bedoelden? Baas in eigen buik ging over iets anders dan het recht op televisie een orgasme te faken. Of gaat het allemaal helemaal niet om emancipatie, maar om ranzig opportunisme van vrouwen, die niet te beroerd zijn om seksuele intimiteiten mediaal uit te vergroten en daar winst uit te slaan?

Of, derde mogelijkheid, worden hier vrouwelijke Onschuld en Lekkere Lijven geëxploiteerd door perfide programmamakers ter wille van de kijkcijfers? Wie het weet mag het zeggen.
We leven in een mediasamenleving en in een massapornosamenleving. Dat stempelt ons en in ‘Sterretje Gezocht’ komen ze samen. Je kan er gewichtige programma’s over maken. Dat is VPRO. Je kan het ook luchtiger en eigengereider opnemen. Dat heet BNN.

Eerst de massapornosamenleving. De jongere generaties zijn erin geboren. Het leeuwendeel van hen heeft de seksuele daad reeds vele malen bekeken voordat men hem zelf voor het eerst bedrijft. Dit in tegenstelling tot de oudere generaties die het allemaal zonder porno rolmodelmateriaal moesten stellen. Het aura van unieke geheimzinnigheid dat vanouds bij de Daad hoorde is daarmee verdwenen.

Pornoacteurs
Tot in de intiemste details reiken de media ons nu aan hoe het moet. Jongeren maken expliciet kennis met de daad door pornoacteurs die ervoor betaald worden om lust te faken. Fascinerende wereld, adembenemend stuitend. Menige seksuele therapeut weet dat onder jongeren anaal geslachtsverkeer gebruikelijker is dan voorheen, her en der ook krachtiger wordt afgedwongen. Door jongemannen die het idee aangereikt krijgen uit de porno-industrie. En een stapje verder willen dan de gewone daad. Noem het seksuele inflatie in de massapornosamenleving.

Er is iets drastisch veranderd op de toegangswegen naar seksuele kennis en seksualiteitsbeleving. De media zijn er een cruciale rol gaan spelen. Wederom maakt BNN er fascinerende programma’s over. In een ander televisieprogramma moeten BNN-helden Dennis en Valerio ongebruikelijke opdrachten uitvoeren en stemmen de kijkers vervolgens wie dat het beste doet.

Een van de opdrachten was dat beiden een pornofilm uit de jaren zeventig op verrassende wijze moesten nasynchroniseren. Dat deden ze geestig. Blonde stoere Dennis kon kirren als de beste. Valerio deed alsof de oorspronkelijke acteurs op zoek waren naar het betere tatoeageplekje. Beiden verbaasden zich en passant over het ongecoiffeerde retro-schaamhaar van de dame in kwestie. Beiden hadden oprecht plezier. Beiden beheersten de materie. Good clean fun, zonder enige besmuiktheid. Zoals dat alleen maar in de massapornosamenleving denkbaar is.

Tongende meiden
Vier jaar geleden vertelden mijn studenten mij dat in boerenfeestschuren op het platteland met elkaar tongende meiden ‘in’ waren. Ze deden de tongzoen na die Madonna en Britney uitwisselden op de MTV awards. Niet dat beide popiconen lesbisch waren geworden, of van elkaar hielden. Nee ze exploiteerden gewoon wat in de massapornosamenleving de media-aandacht pakt.

We leven namelijk niet alleen in een massapornosamenleving maar evenzeer in een mediasamenleving. De consequenties daarvan diep doordenken gebeurt te weinig. Sociologen laten het afweten. De filosoof/socioloog Baudrillard is eigenlijk de enige importante uitzondering.

Al in de jaren tachtig stelde hij provocerend, dat een oorlog die niet op televisie komt, die de media niet haalt, niet bestaat, en dus geen oorlog is. Eerst media-aandacht weten te veroveren, anders besta je niet, daar komt het op neer.

Wat voor oorlogen geldt, geldt meer en meer voor iedereen: ik ben op tv, dus ik besta. Dat is het imperatief van de mediasamenleving. Dat is wat iedereen aanvoelt en wat de massa dan ook wil: de media in. De VPRO lanceerde onlangs de NON, de Nog Onbekende Nederlander.

De suggestie is duidelijk: die onbekendheid dient tijdelijk te zijn. Gelukkig hoeft men er vaak niet veel voor te kunnen om de NON voorbij te geraken. Bekende Nederlanders zijn er immers van zeer gevarieerd garnituur en met vele houdbaarheidsdata. Marco Borsato kan echt veel.

Geil
Maar Kim Hollander en Kelly kunnen eigenlijk maar een ding: geil doen. Ruud, bekend uit de eerste Big Brother, kon eigenlijk ook maar een ding: knuffelen. En Jade, uit de laatste Engelse versie van Big Brother, verlengde haar uiterste houdbaarheidsdatum door dood te gaan aan kanker op televisie. In de hoop op iets meer dan Warhols fifteen minutes of fame paradeert een caleidoscoop aan steeds verse celebrities voorbij. Loyaal aan maar twee zaken: zichzelf en méér exposure. Celebrity-productie lijkt zo ongeveer de voornaamste commerciële functie van de media te zijn geworden. Om daarmee de resterende NON’s te boeien. En de weg te wijzen.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden