Stel je liever kwetsbaar op online, dat vinden volgers leuker

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Ook Jesse Klaver deed mee aan #insidemybones, waarbij bekende en ­onbekende Nederlanders hun kwetsbaarheid toonden op platformen zoals Instagram. Beeld RV

Het leek een feest der ironie. Dotan, de artiest die zich hartstochtelijk heeft laten bewieroken door een legertje nepfans op sociale media, pleitte vorig jaar nog voor meer oprechtheid online. Onder de noemer #insidemybones riep hij bekende en onbekende Nederlanders op hun kwetsbaarheden te tonen op platformen als Instagram. ‘Ik deel altijd alleen mijn successen’, zei hij tijdens een interviewtje met Koffietijd. ‘Maar het is tijd dat we met z’n allen een realistischer beeld scheppen.’

Zijn oproep was blijkbaar zo raak dat het Rijksmuseum de actie bekroonde met een tentoonstelling. Bekende Nederlanders staarden met smartelijk smoelwerk in de camera, want hun leven ging natuurlijk ook niet over rozen.

Het geestigst vond ik dat de foto’s in zwart-wit waren, een filter dat ik zelf nauwelijks durf te gebruiken omdat bekend is dat iedereen ervan opfleurt en volgers dus direct zien dat je hebt geprobeerd om de stijlvolle Parisienne-factor wat op te krikken. Vrijwel alles aan de tentoonstelling schreeuwde het tegenovergestelde van oprecht, kwetsbaar en spontaan. De foto’s werden gemaakt door Vogue-hofleverancier Paul Bellaart, iedereen had zich in hetzelfde witte T-shirt laten praten want o zo puur en een groot deel van de gefotografeerden bestond uit BN’ers, mensen die zo succesvol zijn dat ze de luxe hebben om hun onzekerheden te etaleren. Het ging om ‘geregisseerde kwetsbaarheid’, zoals publicist Roxane van Iperen deze week treffend schreef op Twitter.

Is dit een trap na tegen iemand die al op de grond ligt? Niet zo bedoeld, want #insidemybones bewijst vooral dat Dotan een handige jongen is met sociale media. Kwetsbaarheid is gouden handel online. Bekende mensen lijken er interessanter en minder eendimensionaal door  prima voor het eigen merk dus. Op Instagram struikel je over posts die nu eens (of eigenlijk: weer eens) de rauwe waarheid vertellen. Archetypische tekst bij een prachtfoto van een vrouw en haar Instagramwaardige kinderen: ‘Eigenlijk vind ik het moederschap af en toe best zwaar.

Dotans actie ging vorig jaar niet geheel toevallig gepaard met het verschijnen van zijn single Bones, iets wat opzienbarend veel media vergaten te melden in de enthousiaste stukjes over ‘de mooie oproep’. Het was gewoon een marketingstunt.

Deze week publiceerde het Amerikaanse zakenblad Entrepreneur op de site een lijstje met tips over openheid op sociale media. ‘Oprechte kwetsbaarheid is beter voor je persoonlijke merk dan doen alsof je een perfect leven leidt’, luidde de kop. Tip 1: leg je ‘oprecht kwetsbare’ post voor publicatie wel eerst even aan minimaal tien mensen voor uit je omgeving, dan kun je inschatten hoe je volgers zullen reageren. Precies die geregisseerde kwetsbaarheid van Van Iperen dus, waarbij impact gemaximaliseerd wordt en risico’s geminimaliseerd.

Ook bedrijven hebben de marktwaarde van kwetsbaarheid ontdekt. Onlangs publiceerden influencers onder de hashtag #VSMskinstories ‘hun huidverhaal’. ‘Om hun volgers te inspireren en een goed gevoel te geven’, kirde het marketingbureau.

We zagen wandelende personal brand Nina Pierson een tubetje crème leegknijpen voor een spiegel en heel open zijn over haar ‘postpuberale acne-aanval’ waarvan de littekens nog zichtbaar zouden zijn (maar ‘die ik met een littekencrème van VSM kan verzorgen’). Vlogster de Huismuts trakteerde ons op ‘de naakte waarheid’ over de striae die ze overhield aan haar zwangerschap. Inmiddels houdt ze van de ‘tijgerstrepen’, maar ook weer niet zo veel dat we ze te zien kregen op Instagram. Daarvoor moest je naar haar blog. Opvallend was dat de influencers wel allemaal hun rauwe, eerlijke verhalen deelden op het platform, maar dat het begeleidende beeld, net als bij #insidemybones, steevast prachtig was. Want het persoonlijke merk is kwetsbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden