Stalen spiezen op de motorkap

Een subtiel maar berucht effect van sommige veiligheidsextra’s is dat weggebruikers zich er veiliger door wanen en dus onbewust wat roekelozer gaan rijden.

Gefilmd in slowmotion ziet het er bijna uit als een plezierige ervaring. Niet langer kwakt de fietser die wordt geschept door een auto op een akelige manier tegen de voorruit. Nee: bij de botsingproeven van TNO zinkt hij weg in de armen van Moeder Airbag.

De automobilist heeft airbags op soms wel zeventien plekken, dus gun de fietser er ook een, moet de Fietsersbond hebben gedacht.

Een airbag aan de buitenkant van de auto kan jaarlijks zestig fietsers het leven besparen, plus nog eens 1500 zwaargewonden, schatte de bond deze week.
De airbag is in opmars als middel tegen alle kwalen. Zo zijn er al ideeën over airbags aan de zijkanten van vrachtwagens, op de motorfiets, en zelfs onder laptops en aan het vliegtuig.

Nu ik eraan denk: ik weet een keukenkastje waaraan ik graag een airbag zou zien.
Het is alleen wel een beetje veel van het goede. Zo hebben verkeersonderzoekers er jaren over gediscussieerd of zij-airbags in de auto eigenlijk wel nut hebben. Een ander merkte op dat het effect van de toverkussens teniet zou worden gedaan als iedereen correct de autogordel zou dragen.

En voorruit-airbags zitten aan de buitenkant. Zouden vandalen het leuk vinden om ’s nachts de airbags met een ferme klap op de motorkap als champignons tevoorschijn te laten ploppen?

Gaan ze ook af als er een vogel tegen de voorruit vliegt? Hoe zou het eigenlijk rijden als de zak der redding zich opeens opblaast op de snelweg?

Een subtiel maar berucht effect van sommige veiligheidsextra’s is dat weggebruikers zich er veiliger door wanen en dus onbewust wat roekelozer gaan rijden.

Misschien geldt dat ook voor fietsers. Of voor de overheid: je mag hopen dat die in een be-airbagd Nederland niet gaat beknibbelen op maatregelen waardoor het aantal fietsslachtoffers de afgelopen twintig jaar halveerde, zoals mini-rotondes of vrijliggende fietspaden.

Ik moet denken aan een stelling die een techniekpromovendus eens opschreef in zijn proefschrift: als je de verkeersveiligheid wilt bevorderen, moet je alle airbags vervangen door stalen spiezen.

Ik denk dat ik inderdaad voorzichtiger zou gaan fietsen als auto’s in de motorkap een uitklaplans hadden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.