Hoe moeilijk kan het zijn?Jasper van Kuijk

‘Sorry, uw elektrische auto wordt niet meer ondersteund’

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: ‘connected’ elektronica.

Ineens kan mijn telefoon de draadloze speaker in onze keuken niet meer vinden. Alleen de kale bluetooth-verbinding doet het nog, maar de app van speakerfabrikant Samsung, waarmee ik mijn telefoon aan de speaker zou moeten kunnen koppelen, werkt niet meer.

Na enig zoeken lees ik op het supportforum van Samsung dat de app problemen heeft sinds Apple het iOS-besturingssysteem van de iPhone heeft geüpdatet. Ik ben niet de enige en het probleem blijkt al maanden bekend, maar het is onduidelijk of Samsung werkt aan een oplossing.

Het grote voordeel van ‘connected’ of IoT-producten (Internet of Things)  is dat ze kunnen samenwerken met allerlei andere producten en diensten, en updates kunnen krijgen die gebruik en veiligheid verbeteren. Tesla wordt bijvoorbeeld geroemd om het voortdurend digitaal verbeteren van hun auto’s, tot aan het introduceren van volledig nieuwe functies toe.

Aan de andere kant zijn die updates ook iets waarmee fabrikanten worstelen. Want waar vroeger producten alleen hoefden te worden gerepareerd als ze echt stuk gingen, moet je verbonden producten eigenlijk voortdurend oplappen. Qua software dan. Steeds komt er wel weer een nieuw protocol of een beveiligingsupdate uit, of – zoals in het geval van mijn draadloze speaker – wordt er iets veranderd in een van de producten, netwerken of diensten waar jouw product mee samenwerkt. En daar moet je jouw product dan weer op aanpassen.

Dat kan nogal bewerkelijk zijn, zeker als je, zoals Samsung, veel producten op de markt hebt. Hoelang mag ik dan verwachten dat mijn speaker het blijft doen? Ik zoek het op, hij is bijna vier jaar oud. Techniek Nederland, dat Nederlandse elektronicaverkopers vertegenwoordigt, houdt voor audioapparatuur onder de 200 euro een ‘te verwachten gebruiksduur’ aan van twee jaar. Daarna is de leverancier niet meer aansprakelijk. Voor fysieke reparaties oké, maar voor updates lijkt me dat nogal kort.

Bovendien, wat is stuk? Een Volkskrant-collega kreeg van de fabrikant van zijn slechts tweeënhalf jaar oude smart-tv – gebruiksduurverwachting 6 jaar – te horen: ‘Sorry, uw model wordt niet meer ondersteund’, waardoor een beloofde functie niet werkte. Dat is stuk, toch?

Goed dus dat er wordt gewerkt aan nieuwe wetgeving voor genetwerkte consumentenelektronica. Ook naar auto’s wordt gekeken, want ook die hangen in de toekomst allemaal aan internet. En wil je in een auto rijden die geen veiligheidsupdates meer krijgt en gehackt kan worden? Doet zo’n autopilot het nog als de kaarten gedateerd zijn? Mag zo’n auto überhaupt nog de weg op? Of gooit de fabrikant hem dan zelf voor de zekerheid op slot? Dat zijn vragen waar consumenten antwoord op zullen willen.

Voorlopig lijkt de trend helaas: hoe slimmer het product, hoe korter de levensduur. En dat is geen goed nieuws. Niet voor onze portemonnee en zeker ook niet voor het milieu.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden