Column Bard van de Weijer

Smartphones en drones katapulteren ruraal China de moderne tijd in

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: dronebezorging in China.

Zoals de stoomtrein in de 19de eeuw Britse steden welvaart bracht door goedkope kolen en verse groenten en fruit van ver tot in de stadscentra te bezorgen, zo bezorgt de drone nu welvaart in Chinese buitengebieden. In China werkt het precies andersom: daar dient de stad als uitvalsbasis voor producten, die per drone naar dorpjes in de omgeving worden gevlogen.

Op het Chinese platteland verspreiden lokale werknemers van JD.com, de Chinese Amazon, de pakketjes verder onder de bevolking. De drones worden bestuurd door jonge piloten vanuit grote glazen gebouwen die overal opdoemen. JD.com bezorgt onder meer levende krab per drone. Versheid gegarandeerd: als de beesten na landing niet meer bewegen, krijgt de klant zijn geld terug.

In ruraal China heeft bijna niemand een auto, slechts een enkeling een koelkast (omdat men zijn eigen groente verbouwt en kippen rond het huis heeft scharrelen die worden geslacht zodra ze opgegeten moeten worden) en bezit anderhalve paardenkop een televisie. Maar iedereen heeft een smartphone, aldus een fascinerend verhaal van een paar weken terug in The New Yorker.

In China bestaan geen Walmarts en SuperU’s, omdat iedereen online winkelt. De fase van de stenen supermarkt is er overgeslagen, zeker in de buitengebieden. Bewoners die tot enkele jaren geleden nooit buiten hun dorp waren geweest, werden dankzij smartphones en drones in een klap de moderne tijd in gekatapulteerd.

De opmars van pakketdrones heeft mogelijk tot gevolg dat jonge inwoners niet langer het platteland ontvluchten om werk te vinden in de stad; dankzij de enorme behoefte aan goedbetaalde dronepiloten, blijft een deel van de jongeren nu op hun geboortegrond. En wie na de dure opleiding tot piloot niet wordt aangenomen om te vliegen voor JD, kan terecht in bedrijfjes die gewassen op akkers besproeien, of bij een of andere vorm van dronetoezicht. Al is het de vraag wat er met hen gebeurt zodra de piloten worden vervangen door autonoom vliegende toestellen.

Boven het platteland rond de Chinese metropolen moet intussen een gezoem van jewelste klinken. Hier zou dat leiden tot grootscheeps protest, daar lijken inwoners hun schouders erover op te halen. En wij hebben dan geen dronelawaai, onze steden liggen onder een permanente ruisdeken van autoverkeer. Zet maar eens een noise canceling-hoofdtelefoon op als je buiten bent, en je merkt wat een constante herrie het hier ook is. Bovendien stoten de drones geen luchtvervuiling uit, in tegenstelling tot al die oude busjes.

Ik ben er nog niet uit of deze vorm van pakketbezorging goed of slecht is. Dronebezorging zal in Europa vermoedelijk ook niet zo’n vlucht nemen als in China, wegens regelgeving en bestaande winkelgewoonten. Mateloos fascinerend is het zeker.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.