Commentaar Vervoersplan Nederland

Slimmere heffingen horen onlosmakelijk bij het vervoersplan dat het land in beweging gaat houden

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, ‘de afhoudende reactie van minister Van Nieuwenhuizen was voorspelbaar en teleurstellend’. Beeld ANP

De attractiewaarde van het Deltaplan Mobiliteit ligt in de reikwijdte van de blik. De brede alliantie van automobilisten, ov-reizigers en fietsers kijkt over kabinetsperioden heen. Dat schept de ruimte om te dromen, ruimte die in regeerakkoorden te vaak ontbreekt.

En dromen doen ze, de vervoerslobbyclubs: in het ­Nederland van 2030 sluiten fietsroutes, snelwegen, spoorlijnen en tramverbindingen naadloos op elkaar aan, past je persoonlijke reisplan zich aan zodra je agenda verandert en heb je tijdens je reis ruimschoots gelegenheid om te werken en de dagelijkse boodschappen te doen.

Iedereen die zich regelmatig door dichtslibbend Nederland begeeft, weet hoever dat visioen van ons verwijderd is. Alleen al de wetenschap dat we rond 2030 met 18 miljoen inwoners zijn, is genoeg om de gemiddelde forens in de file of een overvolle trein nu al de adem te benemen.

Meer nog dan extra asfalt of meer spoorlijnen vereist het Deltaplan betere aansluitingen, slimmere techniek, doordachte planning en coördinatie. Plus 3 miljard aan investeringen, ieder jaar opnieuw in de komende decennia.

Geen wonder dat de regeringspartijen terughoudend reageren – er zijn meer sectoren die schreeuwen om publieke investeringen – maar hier geldt dat de keerzijde zich ook opdringt. Voor de economie van doorvoerland Nederland is hoogwaardig vervoer van levensbelang. Als de boel vastloopt, is de schade niet te overzien. Dat dient een rol te spelen in de afweging.

Gebruiksgemak, doorstroming en personalisering zijn de kern van het Deltaplan. Slimmere vormen van betalen per kilometer horen daar onlosmakelijk bij. De alliantie weet dat zoiets niet vandaag of morgen geregeld is. Met name de VVD vreest de toorn van autorijdend Nederland. De afhoudende reactie van minister Van Nieuwenhuizen was dan ook voorspelbaar, hoe teleurstellend ook.

Tegelijkertijd valt ook op hoezeer zelfs de VVD inmiddels erkent dat het huidige stelsel van auto-accijnzen vroeg of laat bezwijkt naarmate meer mensen elektrisch en belastingvrij gaan rijden. De wal keert het schip, er komt vanzelf een kabinet dat de droom gaat najagen. Het ideaalbeeld is deze week getekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden