ColumnLisa Bouyeure

Silent vloggers brengen stilte ín de storm

null Beeld

Enzo Knol nam zijn 2,6 miljoen YouTube-volgers deze week mee naar een waterpark op Kreta. Eerst in een geel opblaasgeval van glijbaan de ‘Tsunami’, selfiestick in de hand: ‘Let’s gooooohohooooo! Waaauwww wayooo!!!’ Dan breed lachend van weer een andere glijbaan, feloranje zwembroek aan: ‘Woehoeee! Wiehaaahaha! Yes baby!’ Na nog 734 glijbanen is het tijd voor wat afwisseling: de boksbalautomaat! Nee, toch de kop-van-jut! Dan wéér een glijbaan, de ‘Giants of Terror’ dit keer (‘Wayooo dit was niiice!’), pizzaatje eten, drankje drinken, hengeltje in het water (‘Kijk nou, een zeebrasem! Wayo, hij heeft gewoon stekels, niet normaal hé!’). Tot slot de auto in en hup hup hup, want om 18.00 uur stipt moet er ook nog gelivestreamd worden.

Ik wil nu niet meteen beweren dat alle honderdduizenden kijkers na afloop een stilteretraite hebben geboekt. Ook kan ik niet hardmaken dat Knol onder één hoedje speelt met de selfcare-industrie, die welig tiert sinds we met zijn allen overprikkeld naar beeldschermen zitten te staren. Maar feit is dat zijn vlogs symbolisch zijn voor wat er via die schermen allemaal op ons afkomt: veel, druk, hard, snel, nieuw, nieuwer, nieuwst, kijk dan!

Influencers posten al jaren over hun worsteling met het moderne leven, over de stress die ze krijgen van het altijd maar aan moeten staan. Oplossingen worden zelden in de omstandigheden gezocht maar veel vaker bij het individu, dat zich moet wapenen om beter met ongewenste invloeden om te kunnen gaan, en daarom tussen de bedrijven door ook nog aan selfcare en selflove moet doen: meditatie, clean eating, een dankbaarheidsdagboek bijhouden. Je moet je maagdarmkanaal en je glow optimaliseren met selderijsap en appelazijn, edelstenen kopen voor je chakra’s en aan één stuk door mindfulnesspodcasts luisteren. Ondertussen moet je over al die dingen natuurlijk wel blijven posten op sociale media, want selfcare is geen sinecure.

Beeld uit een silent vlog van YouTuber TheCottageFairy getiteld: ‘A Quiet Day Spent Alone - Inspiration for Simple Living - Cozy Baking Vlog’.	
 Beeld vlog
Beeld uit een silent vlog van YouTuber TheCottageFairy getiteld: ‘A Quiet Day Spent Alone - Inspiration for Simple Living - Cozy Baking Vlog’.Beeld vlog

Ik moest aan deze selfcareparadox denken toen ik na Enzo Knol op de YouTube-afdeling ‘silent vlogs’ terechtkwam, een fenomeen dat vorig jaar in Zuid-Korea begon en langzaam uitwaaierde over de rest van de wereld. Het idee van zo’n stille vlog is dat er, op wat geroezemoes na, niet in wordt gesproken. Je hoort rammelende kopjes of gordijnen die langzaam open worden geschoven en gezichten komen amper in beeld. De kijker moet het doen met handen die frisse linnen dekbedden opschudden en taarten bakken – erg feministisch verantwoord zijn de activiteiten meestal niet.

Maar verder is er binnen het stiltegenre voor elk wat wils: een slow living Filipijns echtpaar, het goede Franse leven, huiselijke knusheid in Noorwegen, een Nederlander op reis in Canada, een Nederlander in de sneeuw. Bijna 700 duizend mensen herbeleefden een grauwe lentemorgen in Londen van een anonieme vrouw die theezet en stekjes verpot. Beter dan therapie, werd in verschillende bewoordingen onder haar video geschreven. Met zo’n bestaan heb je geen selfcare meer nodig.

Het benijdenswaardige van stiltevloggers zijn niet hun snoepreisjes, fomo-waardige bezigheden en dure spullen, maar juist wat ze allemaal niet doen en niet nodig hebben - hun mate van ontspanning, opgeruimdheid en tevredenheid met de kleine geneugten des levens (die ze overigens de hele dag moeten filmen, vervolgens nog moeten monteren en dan is het duimen dat het algoritme hun gebruikte hashtags oppikt, maar dat terzijde). Op het oog (en oor) zijn ze de anti-Enzo Knol, het YouTube-antwoord op YouTube-stress.

Gelukkig worden ook deze rustgevende video’s om de zoveel tijd onderbroken door een schreeuwerige reclame die vertelt dat je zin hebt in chips en dat je leven beter wordt als je haar glanst. Dat voelt voor de moderne mens toch als thuiskomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden