Opinie

'Seksuele diversiteit is net zo islamitisch en Marokkaans als heteroseksuele liefde'

'Wat wij oprecht kwalijk vinden, is dat ook nu nog, anno 2014, Marokkaanse belangenorganisaties de emancipatiestrijd van Marokkaanse LHBT'ers vanuit de rechten en gevoeligheden van de onderdrukkers benaderen', schrijven de Marokkaanse LHBT'ers Mohamed, Souad, Nassiri, Ayoub, Jamila en Natja.

De Marokkaanse boot, een primeur dit jaar, tijdens de botenparade van de Gay Pride. Beeld anp

Wij zijn Mohamed, Souad, Nassiri, Ayoub, Jamila en Natja. We leiden een alledaags leven: we werken, doen vrijwilligerswerk, hebben een partner. En we zetten ons in voor ons recht om lief te hebben als Marokkaanse LHBT'er (Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel, Transgender).

Afgelopen zaterdag stonden we tijdens de Gay Pride op de Marokkaanse boot met 120 andere LHBT'ers, sympathisanten en Marokkaanse prominenten zoals Naima Azough, Khadija Arib en Samira Bouchibti. Het was een onvergetelijke dag. Voor het eerst stonden we er als een verenigd blok waar men niet omheen kon. De euforie was bijna tastbaar. Op enkele voorspelbare, vervelende reacties na, kregen we overwegend liefdevolle reacties.

'Afval'
En nu dit. Mouna Jabrane, een welzijnswerker uit Amsterdam en actief voor de Groenen, claimde afgelopen weekend op een bijzonder platvloerse manier de Marokkaanse vlag en klederdracht die wij volgens haar niet mochten dragen op de boot. Op haar Facebook-pagina schreef ze dat Khadija Arib en Ahmed Marcouch 'grote supporters' zijn van Marokkaanse homo's in Nederland en schold de parlementariërs uit voor 'afval'.

Jabrane's homohaat is evident. Waar alleen nog te weinig vraagtekens bij worden gezet is de vanzelfsprekendheid waarmee zoveel Marokkanen pretenderen de puurheid van de Marokkaanse cultuur te beschermen tegen de zogenaamde homoseksuele perversie. Zij bedienen zich dan bij voorkeur van Jabrane's type vuilspuiterij om een cordon sanitaire op te werpen rond LHBT's. Ze maken homoseksualiteit vies, houden met schaamte mensen klein en duwen hen die LHBT-rechten voorstaan in het verdachtenhoekje.

We hebben slecht nieuws voor deze Don Quichote's op de babouches: Marokko en de islam zijn ook van ons. Ergo: seksuele diversiteit is net zo islamitisch en Marokkaans als heteroseksuele liefde.

Neem maar even een momentje om die realiteit te verwerken.

Het valt helaas binnen de verwachtingen dat mensen als Jabrane de weinige Marokkanen intimideert die het aandurven Marokkaanse LHBT'ers openlijk te steunen. Wat wij oprecht kwalijk vinden, is dat ook nu nog, anno 2014, Marokkaanse belangenorganisaties de emancipatiestrijd van Marokkaanse LHBT'ers nog steeds vanuit de rechten en gevoeligheden van de onderdrukkers benaderen.

De tweede en derde generatie Marokkanen zijn jong, geschoold en assertief. Waarom dan zo voorzichtig? Als zij onwetend en aartsconservatief zijn is dat een keus. Dat ligt anders voor de eerste generatie Marokkanen in Nederland, maar die vallen niemand lastig.

Het wordt tijd om het heft in eigen handen te nemen. Onze strijd voor erkenning, veiligheid en de vrijheid om lief te hebben en te zijn wie we zijn, Marokkaans én LHBT, wordt steeds opnieuw in de wacht gezet: want racisme, want Syrië, want Gaza (we hebben nog meegelopen tijdens demonstraties). Het andere onrecht wordt er met de haren bijgesleept omdat de agenda nou eenmaal wordt bepaald door de meerderheid en die er kennelijk nog niet aan toe is om in te zien dat seksuele diversiteit net zo bij de Marokkaanse cultuur hoort (voor wie wil) als zij er zelf bijhoren.

'Ik niet begrijp'
Met de verjonging van besturen van moskeeën en zelforganisaties zijn alle excuses van weleer ('Ik niet begrijp') verjaard. Ken en snap je artikel 1 van de Nederlandse Grondwet? En reken je ons als Marokkanen tot je achterban? Dan zal je ook onze belangen moeten behartigen.

Dus als het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN) in ferme bewoordingen voor Fatima Elatik opkomt nu zij ernstig is aangevallen, omdat ze terecht de talloze burgerdoden in Gaza aankaart, verwachten wij ook dat het SMN zich sterk maakt voor Ahmed Marcouch, Khadija Arib en de Marokkaanse LHBT's. Een laat en lauw persbericht waarin Marokkanen voorzichtig gevraagd wordt respectvol te zijn naar LHBT's is niet voldoende. Overigens heeft Fatima Elatik de Marokkaanse boot vanaf het begin openlijk gesteund.

Beeld anp

Wij willen niet langer alleen gewaardeerd worden als subsidiemelkkoeien door allerlei clubs, Marokkaans en autochtoon. Onze rechten zijn al gewaarborgd in de wet, de kunst is die wet te handhaven. Van belangenorganisaties die zich etnisch profileren verwachten wij steun, zonder reserves. Het bespreekbaar maken van seksuele diversiteit is nuttig, maar zelforganisaties ontlenen hun bestaansrecht aan het opkomen voor burgerrechten, veiligheid en welzijn van hun achterban. Wij horen ook tot die achterban. Aan gevallen van discriminatie en marginalisering moet ruchtbaarheid gegeven worden, of het nou gaat om etniciteit, geslacht en/of seksuele geaardheid.

Wij zijn er en wij blijven opkomen voor onze rechten als mens en als burger. De Marokkaanse cultuur en islam is ook van ons, mochten wij daarvoor willen kiezen. Niemand kan ons dat ontnemen.

Mohamed, Souad, Nassiri, Jamila, Ayoub en Natja zijn Marokkaanse LHBT'ers. Wegens veiligheidsredenen ondertekenen de auteurs dit artikel alleen met hun voornaam. Een van de auteurs is in het verleden ernstig bedreigd.

Fatima Elatik in 2005. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden