Schud Hilversum wakker

Verkeerde moment oproep aanpassing publieke omroep.

Zowel Jan Nagel als Sander ‘t Sas pleiten voor aanpassing van het publieke omroepbestel. Dat zou meer een BBC model moeten zijn zonder omroeporganisaties en verenigingen. Dit om onnodige overheadkosten te besparen en de publieke omroep slagvaardiger te maken.

Moment
Opvallend is het moment van de bijdrage van beide heren. Nu de Telegraaf met Wakker Nederland een voet tussen de deur probeert te krijgen is het opeens de hoogste tijd de omroepverenigingen op te doeken en in ieder geval geen nieuwe meer toe te laten. De Telegraaf wordt hypocrisie verweten, immers, zij had toch altijd bezwaar tegen het omroepbestel en pleitte onlangs nog voor afschaffen van de STER-reclame. Waarom dan meedoen?

Kennelijk zien de heren de Telegraaf als serieuze kandidaat, niet geheel ten onrechte. De Telegraaf is de enige goed georganiseerde journalistieke organisatie die zich met Wakker Nederland heeft gemeld.

Het is goed denkbaar dat de krant de benodigde 50.000 leden op tijd bijeenkrijgt en met een goed verhaal een aanvraag indient.

Reorganiseren
Het nu reorganiseren van de publieke omroep in de richting die Nagel en van t Sas voorstaan, zou de huidige verhoudingen binnen 'Hilversum' bestendigen. En dat komt ze wel zo goed uit. Dat blijkt uit de bezwaren die tegen een toegang van de Telegraaf in hun verhaal nadrukkelijk naar voren komt.

Met name Jan Nagel, die deskundig zeer goed beluisterde en bekeken programma’s (In de Rode Haan) wist te maken waar de VARA/PvdA boodschap meer dan uitstekend naar voren kwam, zal toch moeten vaststellen dat zijn vorige werkgever nog steeds prima boert.

Waar sommigen spreken van drie keer de Volkskrant zie ik gewoon drie keer de VARA op een avond. Van Nederland 3 naar 1: De Wereld Draait Door, NOVA en Pauw en Witteman. Allen goed bekeken.

Geraffineerd
De VARA weet zeer geraffineerd maximaal te profiteren van het Bestel door samen te werken met niet-leden gebonden omroepen als NOS (Nova) en NPS (P&W). Op zich al zeer omstreden. Daarmee weet men zich veel zendtijd te verschaffen, geen andere omroep presenteert zich zo nadrukkelijk met nieuws actualiteiten en opiniërende programma’s als de VARA.

Voor het overige kan toch moeilijk beweerd worden dat het aanbod aan nieuws en actualiteiten op zijn minst niet politiek correct is, zo niet gewoon links.

Dat de Telegraaf uitgaat van het principe: if you can’t beat them, join them, is kennelijk ontgaan. De Telegraaf zegt al van de jaren 60 te proberen een radio en/of TV zender te beginnen. Maar zoals algemeen bekend is dat met succes tegen gehouden door de Hilversum-Den Haag connectie, die alleen Veronica wegens hoge populariteit een tijdlang gedoogde.

Nu is, dank zij Europa, commerciële omroep ook in Nederland mogelijk, maar door de met geld en distributie bevoordeelde en daardoor sterke positie van de publieke omroep, met name op nieuws en informatie, is een serieuze commerciële, meer op nieuws gerichte zender, vrijwel geen optie.

BNR
Niet voor niets bepleit BNR Nieuwsradio hoofdredacteur Paul van Gessel voor afschaffing van de STER reclame. Maar ook de gegarandeerde financiering van Hilversum (en voor radio zeer onvoordelige regeling voor de etherfrequenties) sluiten gelijke kansen uit.

De oproep van Nagel en van T Sas is dus verdacht, en misschien meer uit politieke overwegingen ingeven dan om de publieke omroep te redden en een bijdrage aan het financieringstekort van de overheid te bieden

Volledige afschaffing van de publieke omroep, zodat iedereen gelijke kansen heeft, wat 700 miljoen per jaar oplevert, waarbij bijvoorbeeld de VARA gewoon ook haar eigen broek moet ophouden, zou eerlijker zijn.

Of pas opheffen van de verenigingen nadat Hilversum goed is Wakker geschud en er wat meer evenwicht is, zou ook meer waardering bij mij oproepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden