Column Esther Gerritsen

Schaf al die kekke slogans gewoon af bij serieuze onderwerpen als de donorwet

Esther Gerritsen

‘(Niet) kiezen is een keuze’, is de slogan voor de campagne van de nieuwe donorwet. Een golf van kritiek is losgebarsten, en een meerderheid van de Tweede Kamer wil onmiddellijk een andere slogan, want deze zou veel te vaag en onduidelijk zijn.

Ik begreep de ophef niet helemaal en dacht nog: Maar het betekent toch gewoon dat als je nu niet zelf aangeeft of je wel of geen donor wordt, je het automatisch wel bent? Ja, zoiets betekent het, maar volgens velen snap je dat toch niet met die vage slogan.

Fleur Agema van de PVV zegt dat de slogan als een tang op een varken slaat, wat een gangbare aanpassing is van een oudere uitdrukking die ooit luidde ‘dat sluit als een tang om een varken’, want je kunt met een tang geen varken oppakken en met deze slogan niets duidelijk maken. Dat ik de slogan én Fleur Agema dus begreep zal dan ook wel meer geluk dan wijsheid zijn geweest.

Er is 20 miljoen euro uitgetrokken voor de informatiecampagne voor de nieuwe donorwet. Dat is een hoop geld om te communiceren dat wanneer je geen keuze maakt om al dan niet donor te zijn, er straks ‘geen bezwaar’ bij je naam staat, maar dat de nabestaanden nog steeds het laatste woord zullen hebben. Voor dat geld kun je op de zwarte markt heel wat organen kopen.

Het is een gevoelig en lastig onderwerp en ik geloof eigenlijk niet dat daarvoor een heldere slogan voorhanden is. Er is namelijk niets helders aan de situatie waar nabestaanden in terechtkomen als ze totaal onverwacht afscheid moeten nemen van hun dierbare.

Als de overledene expliciet wél of expliciet geen donor wilde zijn, ja, dan hebben ze wat dat betreft enig houvast. Maar heel veel mensen, ik ben er een van, willen niet bij leven voor de nabestaanden besluiten. Voor mij is het aan hen die achterblijven om voor mijn lichaam te zorgen door het te behouden of het door te geven. Ik geef ze mijn zegen, wat ze ook kiezen, maar geen helderheid. Die heb ik helaas niet te bieden. Ik ben net zoals die slogan.

Ik zou tegen de Tweede Kamer willen zeggen: Laat het gaan, helderder gaat het niet worden.

En dan zijn er ook nog politici die vrezen dat de slogan ‘averechts’ werkt en mensen zal afschrikken om donor te worden. Maar is de slogan nou bedoeld om te informeren of om donors te werven?

Aan deze slogan is vast een tijd gewerkt. Toch hoop ik maar dat er niet al te veel gefactureerde uren denkwerk overheen zijn gegaan, alleen omdat die slogans zo nodig lekker moeten klinken. Lastig, met zo’n onderwerp waar niets leuks aan is. De belastingdienst heeft daar de oplossing voor met zijn: ‘Leuker kunnen we ‘t niet maken, wel makkelijker.’ Alhoewel dat motto ook correct is in deze kwestie, heel smaakvol zou zoiets niet zijn geweest.

Wat mij betreft schaf je al die kekke slogans gewoon af bij zulke serieuze onderwerpen. Laat de saaiste ambtenaar die je kunt vinden op een maandagochtend een folder schrijven, waar voorop staat: ‘Dit is de nieuwe donorwet.’ Dat is lekker goedkoop, en leuker kunnen we het toch niet maken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.