OpinieBrieven

Samenleving heeft recht op onafhankelijk toezicht

De lezersbrieven van donderdag 2 juli.

Malafide ondernemers hebben zich op de taximarkt van Schiphol en Amsterdam gestort. Er rijden inmiddels honderden illegale taxi's rond, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Beeld Hollandse Hoogte / Marco Okhuizen

Brief van de Dag: ‘Nieuwe wet op de inspecties is van groot belang’

Onlangs pleitte voorzitter Jan van den Bos van de Inspectieraad, het samenwerkingsverband van de rijksinspecties, voor een wet op de rijksinspecties. De onafhankelijkheid is naar zijn mening een thema. ‘Is er vanuit departementen te veel druk om onderzoeksresultaten aan te passen?’

In juli 2018 heb ik als voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV) gepleit voor de komst van een kritische onafhankelijke ‘waakhond voor de veiligheid’. In de reacties konden velen zich met de komst van zo’n waakhond verenigen.

Bij het onderwerp veiligheid wordt erkend en onderschreven dat er nu te regelmatig en te langdurig met de regels kan worden gesjoemeld. Zonder dat er een correctie plaatsvindt door het interne en/of externe toezicht. Veelal wordt de samenleving hiervoor gewaarschuwd door onderzoeksjournalisten, klokkenluiders of een voorval. Dit gesjoemel wordt door velen ervaren als uitermate ondermijnend voor het functioneren van onze maatschappij.

Veelal ontbreekt het toezicht, of treedt het toezicht niet doortastend op. ‘Waarom blaffen en bijten de bestaande toezichthouders niet?’, was dan ook een veelgehoorde hartenkreet. Dit gebrek wordt toegeschreven aan het feit dat het toezicht nu een verlengstuk is van het bestuur en beleid. In 2013 al pleitte de WRR voor een onafhankelijke uitoefening van het toezicht. Want nu is het uitgangspunt dat de taak en functie van het rijkstoezicht primair afgeleiden zijn van de ministeriële verantwoordelijkheid.

Kortom, de komst van een onafhankelijke waakhond werd onderschreven, mits er geen nieuwe toezichthouder bij zou komen, want er zijn al zo veel toezichthouders. Om deze reden is ook de SMV er voorstander van om de bestaande (rijks)inspecties via één nieuwe eensluidende wet onafhankelijk te maken.

Het toezicht geldt voor iedereen, ook voor de overheid, en de samenleving moet erop kunnen vertrouwen – net zoals bij de onderzoeksrapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) – dat het toezicht onafhankelijk waakt over de spelregels die zijn afgesproken.

Pieter van Vollenhovenoud-voorzitter Stichting Maatschappij en Veiligheid, Apeldoorn

Atletische vaardigheden

Opmerkelijk dat op dinsdag de in Suriname geboren looptrainer Errol Esajas beweert dat kinderen van een donkere en een witte ouder het ideale voetballerslijf hebben, want witte mensen zijn vaak lang, donkere mensen krachtig en snel.

Een dag later wordt in een ander artikel beweerd dat voetbalcommentatoren raciaal vooringenomen zijn en dat spelers met een donkere huidskleur significant meer kans hebben om teruggebracht te worden tot hun atletische vaardigheden, namelijk tempo en kracht.

Theo Maassen, Eindhoven

1 procent

De allerrijksten bezitten samen 1.600 miljard euro. Als we 1 procent hiervan gebruiken voor de economische crisis door het coronavirus, kunnen we alle problemen oplossen. Ik stel alvast 1 procent van mijn kleine ‘vermogen’ beschikbaar. Roep een commissie in het leven en ondersteun alle overheidsinstanties, bedrijven en particulieren die onnodig lijden, zonder onderscheid en met oog voor vooral de zwakken in de samenleving. En dan kunnen we allemaal weer verder gaan met leven, al dan niet op anderhalve meter.

Jan Elbrecht, Zwolle

Masochist

Max Pam beëindigt zijn column met: behandel anderen zoals jezelf door anderen behandeld wil worden. Ik kan het daar niet mee eens zijn, want stel dat je een masochist bent? Er is vast meer te verzinnen. Met sexuele voorlichting leerde ik: doe niets wat jezelf of de ander niet wil. Lijkt me een sterker uitgangspunt.

Henk van Lievenoogen, De Bilt

Betuttelend

De overheid overweegt een helmplicht voor elektrische fietsen. Ik vind dit betuttelend en rieken naar ouderendiscriminatie. Waarom? Welnu, ik fiets al jaren gewoon, zonder elektra, dus zo’n 15 kilometer per uur. Mijn leeftijd maakt dat dat steeds zwaarder wordt en ik overweeg elektrisch rijden, maar in een lage stand, zodat ik me blijf trainen. De snelheid blijft hetzelfde.

Ik zie dan de noodzaak van een helmplicht niet in. Het ontneemt me de vrijheid om te genieten van de natuur. De sfeer wordt inderdaad verpest door scheurende mensen op elektrische fietsen. Gewoon asociaal. Ik zou zeggen, doe daar wat aan en laat de rustige fietser met rust.

Erich Grothe, Veenendaal

Fretten

Ik ben een van de 17 miljoen Nederlandse virologen en heb met belangstelling kennis genomen van het debat met Maurice de Hond over de manier van besmetting met het covid-19-virus. We weten dat fretten ontvankelijk zijn voor het virus. Ik zou willen voorstellen om fretten in diverse proefopstellingen te plaatsen om te bezien of besmettingen via contact, grote druppels of aerosolen plaatsvinden. Dan weten we het zeker.

Hans Beek, Zuidhorn

Babyverlof

Laurens Delft krijgt in september een zoon. Hij blijft 40 uur werken, zijn vriendin gaat terug van 36 naar 27 uur. Laurens: ‘Ik gun haar die extra dag rust.’ Teleurstellend dat zo’n jonge man nog denkt dat de zorg voor kleine kinderen gelijk staat aan ‘rust’. Hij komt er nog wel achter, en anders zijn vriendin wel.

Riekje de Haan, Amsterdam

Driemaal Henk

Tip voor Henk Krol en Henk Otten: pols ook Henk Bleker eens voor jullie partij. Je hebt dan meteen een aansprekende naam: H3. Mooier kan je het niet hebben.

Pauline IJlst, Ameide

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden