Rondvraag

Rondvraag: 'Met zo'n motortje win zelfs ik de Tour'

Dit weekend was er het eerste officiële geval van 'mechanische doping': in een fiets in het kamp van de Vlaamse wielrenster Femke Van den Driessche (19) werd tijdens het WK veldrijden dit weekend een motortje ontdekt. Is de wielerwereld geschokt? En is 'mechanische doping' nu de doping van de toekomst?

Femke Van den Driessche tijdens het WK afgelopen zaterdagBeeld anp

Michael Boogerd, ex-prof en op dit moment geschorst als ploegleider wegens dopinggebruik:

'Ik ben verbaasd dat dit is gebeurd dat bij een meisje op die leeftijd, op een niveau waar de belangen minder groot zijn dan bij de profs. Het heeft me dus zeker aan het denken gezet. Ik was altijd van mening dat het onmogelijk was een hulpmotortje in te zetten omdat meerdere mensen daarvan op de hoogte zouden moeten zijn. Een mecanicien moet het er bijvoorbeeld inzetten. Hoe meer mensen er van af weten, hoe groter de pakkans.

'Ik heb veel dingen gedaan die niet mogen, maar ik heb er zelfs nooit aan gedacht om dit te doen. Ook al gingen de verhalen toen ook al dat er renners met een hulpmotor in het peloton waren. Nu begin ik te denken dat het misschien toch in beperkte mate ook bij ons heeft gespeeld. Als zo'n meisje het al doet, zal het vast ook gebeurd zijn bij de profs waar de belangen nog groter zijn. Bij wielrennen zit het nou eenmaal in de details.

'Vier jaar geleden heb ik voor het programma Bureau Sport op een fiets met een hulpmotortje gezeten. Ik ben toen bij een winkel geweest die motortjes plaatste. De eigenaar vertelde dat je hulpmotortjes hebt die niet veel vermogen hebben - 30 watt, en geruisloos zijn. Die hebben een batterij die het 45 minuten doet. Maar dat helpt al enorm.

'Femke Van den Driessche zegt dat de fiets niet van haar was maar van een vriend van haar broer. Het is altijd moeilijk oordelen, maar het is een vaag verhaal. Want juist in deze sport is materiaal zo belangrijk. Je pakt niet snel de verkeerde fiets. Haar verhaal kan makkelijk worden nagegaan door de maten van de gevonden fiets met hulpmotor op te meten. Als de fiets precies voor haar is afgesteld, zegt dat genoeg.'

Michael Boogerd viert zijn overwinning bij aankomst in La Plagne (2002)Beeld anp

Hans Vandeweghe, columnist van De Morgen:

'Zo'n bedreiging is het allemaal niet. Mechanische doping is natuurlijk veel makkelijker op te sporen dan medicinale doping. Dat bestel je op internet, neem je in je eentje met een glas water. Zoiets als een motortje dat kan niet geheim blijven. De wielerbond is in deze zaak ook getipt. Alleen zullen de verschillende wielerbonden wel moeten investeren in het juiste opsporingsmateriaal.

'Ze zou ook al eerder verdacht zijn geweest, zoals tijdens de beklimming van de Koppenberg vorig jaar. Bij dit soort uitzonderlijke momenten in de koers, moeten, ook in wegwielrennen trouwens, direct de fietsen worden gecontroleerd.'

'Dat het om een 19-jarig meisje gaat is wel typerend voor het Vlaamse wielrennen. Ze komt uit zo'n gezin waarvan twee jongens het niet gehaald hebben en waarbij de vader de druk om te presteren veel te hoog heeft gelegd. Dat interview was toch wel een beetje gênant. Dit soort gezinnen zie je heel veel in Vlaanderen. Van die ouders die hun kinderen te hard pushen. Zoals je dat ook in sommige Amerikaanse sporten ziet. Dan overstijgt de passie de ratio, en dat vind ik altijd een beetje eng.'

Thijs Zonneveld, wielerjournalist AD:

'Er deden al vaker geruchten de ronde maar nu is er voor het eerst keihard bewijs dat een renner in een koers tijdens een wk een fiets met een hulpmotor bij zich had.

'Oud-wielrenner en NOS-commentator Maarten Ducrot zegt op twitter dat we nu 'alleen een gun hebben en niets eens een smoking'. Maar het feit dat Femke Van den Driessche die fiets bij haar materiaalpost had staan, is al verboden. Het UCI-artikel verbiedt zo'n fiets óók 'within or on the margins of a cycling competition'. Dat ze er niet op heeft gefietst is dus niet relevant. We hebben het hier trouwens niet over een open fietsenstalling, alleen geaccrediteerde mensen kunnen bij de fietsen. Daarnaast had de fiets haar initialen. De bewijslast ligt dus op haar. Zij zal moeten bewijzen dat het niet haar fiets is.

'Qua gevoel is mechanische doping erger dan fysieke doping. Maar dat is puur emotioneel gezegd want doping is doping. Het verschil voor mij is dat je bij gebruik van fysieke doping ook nog heel hard moet trappen. Bij mechanische doping is dat minder, zo'n motortje kan tot 200 watt leveren. Van den Driessche rijdt in een hele wedstrijd gemiddeld 250 - 300 watt. Als ik, een gemiddelde wielrenner, zo'n motor zou hebben, win ik de Tour. Het kan dus een veel groter verschil uitmaken dan gewone doping.'

Tom Davids, technisch expert Alpecin-Giant:

'Nee, een hulpmotortje wordt niet de doping van de toekomst. Het is overal te koop en het schijnt vrij makkelijk te zijn om zo'n motortje in een fietsframe te stoppen maar het is ook heel gemakkelijk met een scan te controleren of zo'n ding in de fiets zit. Ik denk dus dat dit een eenmalig geval is. Van den Driessche zegt dat mecanicien een fout heeft gemaakt door de fietsen om te wisselen. Ik ken die mecanicien niet, maar bij ons in de ploeg zijn mechaniekers erg secuur en zouden gelijk doorhebben als er zoiets in de fiets zou zitten, maar hoe dat daar precies is gegaan weet ik niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden