Column

Roddelen biedt stof voor zelfreflectie

Roddelbladen zijn de voedingsbodem voor roem. Sterren bemesten de grond met eigen keutels.

Guido den Aantrekker. Beeld Robin de Puy

Smullen, dat Volkskrant Magazine als eenmalig boulevardblad. Typisch een woordje van Guido den Aantrekker, scheidend roddeljournalist van de Story. Dertien jaar geleden was ik met hem op reis naar Curaçao. Mee met de TROS, die vijfhonderd leden (en ons) had verscheept naar een luxe resort om er dronken te aquajoggen met Imca Marina, Marianne Weber en Ivo Niehe.

Nooit had ik een roddeljournalist aan het werk gezien, zelden heb ik zo gelachen. Er ging een wereld voor me open. De rioolrat bleek een intelligent en humoristisch mens, vol zelfrelativering over zijn belangwekkende primeurs en flaters (Cor Bakker vreemdgegaan met producente? Ja, iets te scherp opgeschreven.) Sindsdien kijk ik anders naar zijn métier. Ik zag hoe de sterren zich om hem verdrongen, hengelend naar letters in de Story. Bij elk wissewasje schaterde Den Aantrekker: 'Smullen!'

Nu blikt hij terug met een boek, Primeurjager. Volgens Rudi Carell had je in de showbizz twee soorten mensen: 'slechte en héél slechte'. Den Aantrekker: 'Op gezette tijden hoorde ik ook tot één van die twee categorieën.'

Die hand had best dieper in eigen boezem gemogen. Een Günter Wallraff-achtig verslag van wanpraktijken is Primeurjager niet. Maar mogelijk heeft Nederland vergeleken met buitenlandse tabloids een buitengewoon brave roddelpers.

Onthullend is toch het kijkje achter de scoops. Guido 'scoorde' met het bedrog van zanger Xander de Buisonjé. De scoop deed de zwangere Wendy van Dijk op het laatste uur afzien van haar huwelijk met hem. Niets om trots op te zijn. Veelzeggend is wat Den Aantrekker schrijft over de afloop. Wendy wil hem - begrijpelijk - nooit meer spreken, De Buisonjé kwam hij wel eens tegen. De zanger had de rat eigenlijk op zijn bek had moeten slaan, maar 'moest achteraf bekennen dat de liefdesbreuk een blessing in disguise was geweest'. Den Aantrekker: 'We gaven elkaar een hand en daarmee was de kous af. Ik heb Xander de jaren erna nog vaak geïnterviewd.'

Boulevardpers is de voedingsbodem van de roem. 'Sterren' bemesten de grond met eigen keutels. Patricia Paay (tijdens haar huwelijk met Adam Curry familie van Den Aantrekker) is haar hondje kwijt: bel de bladen. Net als haar cd'tje verschijnt.

In de Adèle-special (jawel) van deze krant ging het zaterdag over privacy van beroemdheden. Daar waren Yolanthe Sneijder-Cabau en Wesley al: ze wilden hun zoontje Xess Xava voor pers en publiek afschermen. Daarom plaatsten ze foto's op Instagram.

In het Magazine was Den Aantrekkers perceptie anders: hij walgde van de 'egomanie' van de sterren, Xess Xava is een 'gehypete babyzoon'.

Beschermen door hypen, het klinkt eigentijds.

Roddelen verbindt. Het biedt stof tot zelfreflectie. Bij de kapper, maar ook in een Privédomein waarin Ilja Leonard Pfeijffer de wie met wietjes uit 'het wereldje' openbaart. Den Aantrekker stopt ermee ('Ik werd cynischer'), maar er blijft altijd wat te smullen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden