opinie elektrisch rijden

Rij vooral door met dat oude CO2-barrel

Ook al wordt je elektriciteit opgewekt in de meest gore van alle kolencentrales, je elektrische auto is nog altijd schoner dan de allerschoonste diesel. Toch is een elektrische auto niet zonder meer de meest klimaatvriendelijke optie, betoogt student Koen Pronk.

Auto met rokende uitlaat. Beeld ANP

Mijn vader kocht in 2006 een grijze Opel Zafira. Dat is een degelijke gezinsbak. Veel ruimte, weinig exclusieve snufjes en hij rijdt als een tierelier. Nu, twaalf jaar later, wordt het tijd voor een nieuwe auto. Althans, dat roepen de anderen: mijn broer, mijn moeder en ik. Mijn vader niet. Die blijft in dat barrel rijden tot hij zichzelf uit elkaar schroeft. ‘We zitten pas net over de 250 duizend, daar kan zomaar nog eens 50 duizend kilometer bij hoor’, zegt hij alsof hij en de auto het samen moeten doen.

Maar de Opel wordt natuurlijk viezer, en gaat met de kilometer meer CO2 uitstoten. Onze trouwe vierwieler kan het best zo snel mogelijk vervangen worden door een schone variant. Als mensheid moeten we overstappen op hybride, of beter nog, elektrisch rijden. Daarmee beperken we de opwarming van de aarde.

Dacht ook ik.

Behoorlijke ecologische voetafdruk

Toch is het niet zo simpel. Over het enorme positieve effect van een massale overstap op elektrisch rijden is twijfel ontstaan. Zo blijkt dat het opwekken van elektriciteit toch ook wel behoorlijk uitstotend is. De energie benodigd om je Tesla met 250 kilometer per uur over de Duitse Autobahn te doen razen wordt gegenereerd in vaak hele smerige kolencentrales.

De accu’s die voor elektrische auto’s worden gebruikt, zijn enorm belastend voor het milieu. Iemand die elektrisch rijdt moet heel wat kilometers maken om de emissie die nodig is geweest om de accu te produceren te compenseren. Rij je op groene stroom, dan wordt dit wel iets minder, maar feit blijft dat een elektrische auto met nul kilometer op de teller toch al een behoorlijke ecologische voetafdruk heeft.

Is de opkomst van Tesla en de toename van elektrische Nissanmodellen dan een te verwaarlozen stap in de goede richting? Of zelfs een slechte ontwikkeling? Nee dat niet. Want ook al wordt je elektriciteit opgewekt in de meest gore van alle kolencentrales, je elektrische auto is nog altijd schoner dan de allerschoonste diesel.

Maak de ijsbeer blij

Het probleem is alleen dat een elektrische auto een hot item is. Iedereen wil zo snel mogelijk een nieuwe Tesla voor de deur hebben, en het produceren van zo’n hypermodern speeltje draagt dus flink bij aan het smelten van de poolkappen. Daarom moeten we af van het idee dat onze problemen zijn opgelost als we allemaal elektrisch gaan rijden. De technologie inzake schoon vervoer ontwikkelt zich snel. Auto’s zullen het milieu dus steeds minder gaan belasten, en dat is prachtig, maar meer vraag naar elektrisch betekent meer productie, en daar wordt geen ijsbeer blij van.

Is je auto op? Koop dan een elektrische. Maar als je huidige auto nog een paar jaartjes mee kan, rij dan door totdat je met een rokende motor, ingezakte banden en een raam dat al een paar maanden half open staat op de vangrail zit te luisteren naar het ­geluid van een piepende ruitenwisser op een droge voorruit ‘omdat het knopje het niet meer doet’, terwijl je wacht op de ANWB om je een sleep naar de sloop te geven. Dan weet je ­zeker dat je ecologisch verantwoord bezig bent. Dus pap, rij hem op die Opel. Al is het ’t laatste wat je doet.

Koen Pronk is student Algemene Sociale Wetenschappen aan de UvA.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden