Redactioneel Sir Edmund: over het relatief onbekende verhaal van discriminatie van Koreanen in Japan

Zweden en Denemarken, daar gebeurt het, volgens ontwerper Jaime Hayon, onze gids deze week, en dat is lekker verfrissend, want onze gidsen hebben een opvallende voorkeur voor Japan, als favoriete land.

Want ‘een en al inspiratie’ (Peter te Bos van Claw Boys Claw), interessant om ‘de spanning tussen de eeuwenoude tradities en de moderne westerse cultuur’ (New York Times-criticus Alice Rawsthorn), de ‘prachtig aangelegde tuinen’ (Alex Kapranos van Franz Ferdinand), de ‘ongelooflijke aandacht voor het product’ (chefkok Ana Roš, die in Tokio een gerecht van alleen aubergine at) of de inspirerende 13de-eeuwse zenmeester Eihei Dogen (schrijver Breyten Breytenbach).

Mijn halve kennissenkring is inmiddels in Japan geweest, alle reisrubrieken raden het land aan, in het Van Gogh Museum is nog tot juni te zien wat de schilder met Japan had. Mijn ervaring is beperkt tot de Japanse messen in de keuken (gesmeed als een traditioneel samoeraizwaard, jawel), prachtige boeken als (ik heb het net uit) Stille Sneeuwval van Junichiro ­Tanizaki, en een fascinatie voor ­opmerkelijkheden als – alleen al uit de krant van de afgelopen anderhalve week – het huren van echtgenotes, familieleden, collega’s en jeugdvrienden (Arnon Grunberg citeerde woensdag een artikel uit The New Yorker daarover) of de ­rituele begrafenis van afgedankte aibo’s, de robothond die ik twintig jaar geleden alleen wegens te duur niet heb aangeschaft.

Vreemd maar onschuldig. IJselijk is het relatief onbekende verhaal van de discriminatie van Koreanen in Japan. De Koreaans-Amerikaanse schrijfster Min Jin Lee kende het niet, maar het liet haar niet meer los nadat ze er een mis­sionaris over had horen spreken. Lees het prachtige interview van Anne van Driel met haar. Het heeft mijn beeld van Japan veranderd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.