Opinie Commentaar

Railbedrijven moeten qua prijs met de vliegtuigmaatschappijen kunnen concurreren

Voor reizen binnen Europa is de trein de uitzondering op de regel van het vliegen. Dat moet worden omgekeerd.

De spelers van Ajax namen de trein naar de uitwedstrijd in de Champions League tegen Lille. Beeld ANP

Ajax reisde deze week per trein naar Lille voor een uitwedstrijd in de Champions League. Op de uitslag van de wedstrijd (0-2) had dit, in de voetbalwereld ongebruikelijke, transportmiddel geen nadelige invloed. Maar de keuze voor de trein is, met enige goede wil, ook te zien als een gebaar tegen de vanzelfsprekendheid waarmee relatief korte afstanden binnen Europa per vliegtuig worden afgelegd.

Ruim 30 procent van alle vluchten vanaf Schiphol voert naar bestemmingen binnen een straal van 750 kilometer, rekende ingenieursbureau Royal HaskoningDHV uit. Ofwel: 200 duizend uitgaande en binnenkomende vluchten per jaar met een CO2-uitstoot van 3,48 megaton. Op deze trajecten ondervindt de luchtvaart vooralsnog hoegenaamd geen concurrentie van het spoor. Zolang de vliegbestemmingen niet rechtstreeks per trein bereikbaar zijn, is dit alternatief veelal tijdrovender en (veel) duurder dan het vliegtuig.

Als ons reisgedrag door vliegschaamte zou worden ingegeven, moet het duur worden betaald. Zelfs als er voor korte vluchten een goed alternatief over het spoor beschikbaar is, boet het vliegtuig niet noemenswaardig aan populariteit in. Niet vanwege het comfort, zoals elke ervaringsdeskundige zal beamen, maar vanwege de prijs.

Feitelijk is er voor reizen binnen Europa geen sprake van concurrentie tussen vliegtuig en trein: de trein is de uitzondering op de regel van het vliegen. Deze verhouding is gedurende vele jaren krachtig door overheden gefaciliteerd. Een gelijk speelveld vereist een even krachtige correctie van gevoerd beleid. Populaire vliegbestemmingen binnen Europa moeten ook rechtstreeks over het spoor bereikbaar zijn. Bestaande trajecten moeten worden uitgebreid en met elkaar worden verknoopt. Hogesnelheidstreinen moeten het gerieflijke alternatief voor overvolle vliegtuigen gaan vormen.

Maar bovenal moeten railbedrijven qua prijs met de vliegtuigmaatschappijen kunnen concurreren. Dit zou betekenen dat vluchten waarvoor alternatieven beschikbaar zijn zwaarder belast moeten worden, en dat het gebruik van de trein wordt gesubsidieerd. Hopelijk stelt de Europese Commissie een groot deel van haar klimaatbudget van 1.000 miljard euro voor deze doelen beschikbaar. Opdat in de toekomst elke uitwedstrijd in de Champions League na een ontspannende treinreis wordt gespeeld.

Stedentrip per trein? Deze zeven bestemmingen zijn vanaf volgend jaar makkelijker te bereiken

Vanaf eind volgend jaar kan je met de nachttrein vanuit Amsterdam naar Wenen. Het mag dan nog even duren, maar het is nooit te vroeg om je te oriënteren op bijzondere treinvakanties. Dit zijn zeven bestemmingen die je vanaf dan uitgeslapen bereikt

Het imago van de internationale trein

Traag, ingewikkelde dienstregelingen, maar toch vooral duur. Het spoor heeft zijn imago niet mee bij de reiziger die naar het buitenland wil. Is het internationale treinkaartje echt zo prijzig, of lijkt dat maar zo?

Met de trein naar Barcelona

Treinreizen is klimaatvriendelijker, maar je moet er wel wat voor over hebben. De Volkskrant zocht per treinreis naar Barcelona uit waarom het nog niet wil vlotten met het opzetten van een goed Europees netwerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden