Opinie

'Publieke omroep moet kiezen of delen'

Vasthouden aan de brede opdracht én je als publieke omroep onderscheiden van andere media is een onmogelijkheid, betoogt Frank Volmer, algemeen directeur nieuwsmedia van Telegraaf Media Groep.

De publieke tribune in Tweede Kamer met uiterst links Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de NPO en uiterst rechts WNL-directeur Bert Huisjes, tijdens een debat over de toekomst van de publieke omroep. Beeld anp

Staatssecretaris Dekker van Media gaat verkennen wat de publieke omroep moet doen om in de toekomst zijn onderscheidende karakter te behouden. De Tweede Kamer spreekt daar deze week over. Merkwaardig genoeg staat op voorhand vast dat de huidige, brede 'taakopdracht' behouden moet blijven. Terwijl de publieke omroep op digitaal terrein meer en meer aanschurkt tegen en direct concurreert met 'journalistieke kernen' als De Telegraaf, Volkskrant en Trouw, biedt de taakopdracht geen enkel aanknopingspunt om te bepalen of iets tot het domein van de publieke omroep of de commerciële media behoort. Er valt namelijk elk denkbaar media-aanbod onder, van informatie en educatie tot sport en verstrooiing.

Vasthouden aan de brede opdracht én je onderscheiden van andere media is een onmogelijkheid. Het is kiezen of delen. NPO-voorzitter Hagoort erkende dit door vijf programmaprioriteiten te benoemen: journalistiek, Nederlands drama en documentaires, kinderprogramma's, kennis & cultuur en 'evenementen'. Die focus is een stap in de goede richting, maar écht onderscheidend en stimulerend wordt de publieke omroep pas door de journalistiek te stimuleren in plaats van te beconcurreren, kijkcijfers en reclame-inkomsten niet langer het beleid te laten dicteren, maar uitsluitend radio- en televisie programma's en digitale content aan te bieden die commerciële media niet maken.
In dat licht kan gedacht worden aan de volgende vijf functies:

1. Politieke transparantie
Om het publiek meer bij de politiek te betrekken en de controlerende taak van de journalistiek te versterken, zouden vergaderingen van gemeenteraden, provinciale staten en de Tweede Kamer live moeten worden uitgezonden en in een doorzoekbaar archief opgeslagen. Het brengen van het 'gesprek van de dag', verslaan van sportwedstrijden en grote evenementen als Koninginnedag kunnen prima aan private media worden overgelaten.

2. Documentaires en educatie
Een goed geïnformeerde samenleving is van cruciaal belang. De publieke omroep zou op een toegankelijke manier documentaires en educatieprogramma's over bijvoorbeeld politiek en geschiedenis moeten maken.

3. Kinderprogramma's
Door beperkingen op reclame zijn kinderprogramma's voor commerciële media weinig interessant. Een evenwichtige programmering die op verschillende leeftijden is afgestemd zal sterk bijdragen aan de onderscheidende kracht van de publieke omroep.

4. Nederlands drama en cultuur
Ook door het brengen van Nederlands drama, muziek, dans, toneel en kunst kan de publieke omroep onderscheidend blijven. Een breed publiek komt zo in aanraking met (Nederlandse) cultuur, die zij anders zouden moeten missen, omdat de commerciëlen zich er niet aan wagen.

5. Innovatie
Experimenteren heeft bij de publieke omroep in het verleden geleid tot vernieuwende televisie. De publieke omroep kan en durft dingen waar private media voor terugschrikken. Dat levert ontegenzeggelijk toegevoegde waarde op voor de Nederlandse samenleving, die het besteden van gemeenschapsgeld rechtvaardigt.

De publieke omroep zou op deze vijf terreinen maximaal moeten samenwerken met private media en journalistieke kernen, door de productie van programma's zoveel mogelijk uit te besteden en ruimte te geven om materiaal te (her)gebruiken. Daar zal veel positieve spin off door ontstaan.

Op deze manier kan de publieke omroep zijn onderscheidende kracht versterken én behouden voor de toekomst en tegelijkertijd innovatie door commerciële media optimaal stimuleren.

Frank Volmer is algemeen directeur nieuwsmedia van Telegraaf Media Groep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden