Column Lisa Bouyeure

Prins Andrew en Victoria’s Secret hebben meer gemeen dan u denkt

Prins Andrew en lingeriemerk Victoria’s Secret trokken zich deze week terug uit het openbare leven. Woensdag werd bekend dat de Duke of York zijn koninklijke taken voorlopig neerlegt. Twee dagen later kondigde het Amerikaanse ondergoedbedrijf aan dat het zijn legendarische jaarlijkse show vol afgetrainde topmodellen heeft gecanceld.

Dat lijkt misschien toevallig, maar de feestprins en de kantgigant hebben meer gemeen: ze zouden allebei niet hebben bestaan zonder koningin Victoria, wrongen zich in onooglijke bochten om hun banden met Jeffrey Epstein te vergoelijken, hebben zichtbaar moeite met het bijbenen van de tijdsgeest en blinken uit in het geven van toondove interviews.

Vogue had het vorig jaar nog voorzichtig gevraagd aan de toenmalige marketingbaas van Victoria’s Secret: hoe zit het eigenlijk met de Instagram-generatie? Had hij misschien veranderende behoeftes en wensen opgemerkt? Wilden de mensen niet iets nieuws zien? Natuurlijk, hij dacht heus wel na over diversiteit, stelde hij, al zat hij zelf niet meer op Instagram vanwege alle haat. Zo had hij het vreselijk gevonden dat een superslank model uit zijn Rolodex er ‘dik’ werd genoemd. Maar grote maten? Nee, daar zaten de mensen niet op te wachten. Ook zag hij in de toekomst liever geen ‘transseksuelen’ op de catwalk. ‘Waarom niet? Omdat de show een fantasie is.’ Een erg eenzijdige, door mannen bedachte fantasie, dat wel. 

Rihanna’s inclu­sieve ondergoed­label Savage X ­Fenty maakt minstens zoveel tongen los als de Victoria’s Secret-shows van weleer.

Moeilijk te verkopen bovendien aan vrouwen die aangeven liever in de werkelijkheid te leven. Sinds 2017, het jaar waarin de #MeToo-beweging momentum kreeg, keldert de omzet van het bedrijf. De televisie-uitzending van de show (in Nederland op Net 5 te zien) trok vorig jaar in de Verenigde Staten nog maar de helft van de 6,7 miljoen kijkers die in 2016 voor de buis zaten. Afgelopen zomer werden daarom alsnog een transgender model en een maatje 42 in de strijd geworpen, maar het mocht niet meer baten. Een woordvoerder liet vrijdag weten dat de marketingafdeling zich even gaat hergroeperen. 

Dat het loont om naar de Instagram-generatie te luisteren, tonen succesvolle nieuwe lingeriemerken die wel modellen met verschillende lichaamstypen en huidskleuren laten zien. Body positivity-activisten voeren sinds het begin van het fotoplatform onafgebroken actie voor een minder eenzijdig schoonheidsideaal, en met succes. Over de show van Rihanna’s inclusieve ondergoedlabel Savage X Fenty, met onder anderen een model zó hoogzwanger dat ze veertien uur later beviel, werd minstens zo lang nagepraat als over de loeistrakke angels in Victoria’s Secrets hoogtijdagen.

Maar ik vermoed dat een nieuw marketingplan niet genoeg is. Het bedrijf heeft ongeveer elke grote online emancipatiegolf tegen zich. In augustus ondertekenden meer dan honderd modellen en anderen uit de industrie, onder wie voormalig Victoria’s Secret-angel Doutzen Kroes en fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, een open brief aan het merk, waarin ze hun zorgen uitten over de zweem van seksueel misbruik die eromheen hangt. En weer was daar een nieuwe hashtag waar geen met diamanten bezette beha tegenop kan: #Time4Respect.

Welke zelfbewuste vrouw wil haar niemendalletjes nog kopen van een 82-jarige miljardair die zijn voormalige financieel adviseur Epstein een ‘ontzettend loyale vriend’ met een ‘uitstekend inschattingsvermogen en zeldzaam hoge standaarden’ noemde? Die haar bovendien een kwart eeuw heeft wijsgemaakt dat ze niet goed genoeg is?

Laat vrouwen maar hun eigen fantasie bedenken. Een waarin seksuele grensoverschrijding een grotere zonde is dan dikke bovenbenen, bijvoorbeeld, en waarin het geheim van Victoria geen eetprobleem behelst. Wie wil weten hoe dat eruitziet, hoeft alleen maar even op Instagram te kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden