Opinie Popmuziek

Pop is hier en nu, investeer daarom in onze muziek

In de beleidsplannen voor de culturele sector is popmuziek ten onrechte het ondergeschoven kindje, betogen Arjo Klingens, bestuursvoorzitter van Popcoalitie, en Berend Schans, directeur van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF).

Zangeres Caro Emerald. Beeld Jo Hale / Getty

Cultureel Nederland is weer even in rep en roer. Vandaag wordt in de Tweede Kamer vastgesteld wie welke bedragen krijgt toebedeeld. Hier ging het gangbare circus aan vooraf. In 2017 al spraken overheden en vertegenwoordigers van culturele organisaties met elkaar over het toekomstige cultuurbeleid van de regering. Dat moest wel, want inmiddels was ook tot beleidsbepalend Den Haag doorgedrongen dat de samenleving, het publiek en zijn voorkeuren snel, zeer snel, veranderen.

De popsector heeft zich aan diverse tafels laten horen, maar werd nauwelijks toegelaten of betrokken bij een werkelijk inclusief beleidsplan. De culturele sector lijkt zorgvuldig afgesloten door behoudsgezinde macht, die popmuziek graag gebruikt om eigen platforms publieksvriendelijker te maken, maar pop niet durft te laten bloeien. Er komt in het rijksbeleid weliswaar plek voor mogelijk één popfestival en één zogenaamde ‘ontwikkelinstelling’, maar daar worden andere belangwekkende poporganisaties voor geofferd. Bovendien moet de rijkssubsidie worden verdeeld over meer partijen, waarmee de kans groot is dat het subsidiebedrag voor de popsector lager wordt dan voorheen. Popmuziek in het rijkscultuurbeleid plaatsen is dus een cosmetische actie gebleken. Er worden slechts wat bordjes verhangen.

dj en muziekproducent San Holo. Beeld Tim Mosenfelder / Getty

Weeffout

Die weeffout is verbijsterend. De Raad voor Cultuur, het adviesorgaan van minister Van Engelshoven van Cultuur, gaf in verschillende adviezen aan dat het nieuwe cultuurbeleid ook open moest staan voor niet-canonieke kunstvormen als popmuziek. En ook Van Engelshoven zelf onderstreept het belang van popmuziek in haar beleidsvoornemens.

‘Watskeburt’ in de Dikke van Dale, de sprekende glas-in-loodramen in Paradiso (van Berend Strik en Hans van Houwelingen), de internationale doorbraak van dj Martin Garrix, saxofonist Candy Dulfer die met Prince werkte; het zijn slechts een paar voorbeelden waaruit blijkt dat popmuziek een belangrijk onderdeel is van onze cultuur. The Blue Diamonds, Golden Earring, Caro Emerald, San Holo, Sevdaliza en last but not least Eurovisie Songfestivalwinnaar Duncan Laurence, de internationale impact van het werk van deze Nederlandse muzikanten valt niet te ontkennen.

Daarnaast is popmuziek het bindende element in de popcultuur. Talloos zijn de raakvlakken en verbindingen met andere culturele uitingen, zoals cinema, mode, fotografie, moderne theaterdans, grafische vormgeving, games en literatuur. De popsector is de producent en presentator van de belangrijkste levende, nieuwe cultuur. Popcultuur is ‘nu’, is ‘hier’, staat midden in de maatschappij. Popcultuur past bij de manier waarop het publiek cultuur wil consumeren. Het verdient daarom een serieuzere plek in het rijksbeleid.

Saxofonist Candy Dulfer. Beeld Rob Verhorst / Getty

De artistieke betekenis van popmuziek is zo veelomvattend, dat de afwezigheid ervan in het huidige cultuurbestel op zijn minst vragen moet oproepen. In de cultuurplannen voor de periode van 2021-2024 is popmuziek zelfs met een vergrootglas moeilijk te vinden. Ondanks de voornemens is er geen enkele sprake van accentverschuivingen. Integendeel. Het lijken met name de canonieke podiumkunsten te zijn die de vruchten gaan plukken van de nieuwe plannen.

Aantrekkelijk

Wil de regering investeren in een geloofwaardige cultuursector die aansluit op een veranderende samenleving en die cultuur aantrekkelijk houdt voor alle Nederlanders, dan moet ze in eerste instantie investeren in popartiesten, popfestivals en poppodia. ‘Put your money where your mouth is’.

Popmuziek heeft namelijk een enorm bereik. Zeker een half miljoen Nederlanders beoefenen popmuziek als amateurmuzikant. Dag in dag uit genieten Nederlanders (circa 25 miljoen per jaar), jong en oud en van verschillende culturele achtergrond, van de door festivals en podia geprogrammeerde popconcerten en andere programma’s.

Net als alle andere ‘makers’ maken popmuzikanten een oeuvre vanuit een artistieke, vernieuwende motivatie. Net als toneelmakers, dansers en klassieke musici bieden popartiesten kwaliteit, diversiteit, zeggings- en verbeeldingskracht. De popsector vindt de tijd rijp voor gelijke behandeling en dito budgetten.

Maak daar fatsoenlijk ruimte voor in het cultuurbeleid. Investeer in de toekomst, investeer in popmuziek.

Arjo Klingens is bestuursvoorzitter van Popcoalitie, Berend Schans directeur van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden