Opinie

Pokémon Go roept op tot onderwijsvernieuwing

Pokémon Go is meer dan een rage. Het succes van het spel maakt voor de zoveelste keer duidelijk dat het onderwijs is verouderd en verrijkt dient te worden met nieuwe digitale mogelijkheden.

Gisteren kwamen tientallen gamers samen op de Grote Markt in Haarlem om Pokémon Go te spelen. Beeld anp

Het is levensgevaarlijk, rondhangende jongeren veroorzaken overlast en het ziet er ontzettend raar uit; de nieuwste rage Pokémon Go. Het spel op de smartphone waarmee spelers virtuele beestjes op straat moeten vangen. De beestjes zitten echt op straat. Nou ja, echt, bij gebruik van de app lijkt het alsof de wereld vol zit met Pokémon.

Als leraar in het basisonderwijs ben ik altijd benieuwd naar wat de jeugd bezighoudt. Daarom ging ik gisteren samen met een vriend de straat op. Bevooroordeeld; mensen raken vast nog meer opgesloten in hun digitale wereld was mijn idee. Niets bleek minder waar. Al snel hadden we contact met medespelers. Niet digitaal, maar old skool 'analoog' contact. Positief contact, tussen jong en oud.

Daarnaast was de 'culturele functie' van het spel een absolute verrassing. Lopend door Ouderkerk aan de Amstel en Amsterdam kregen we veel informatie over historische gebouwen en kunst om ons heen. De wereld om ons heen werd verrijkt en niet alleen met Pokémon. Op twitter vroeg ik mij af of dit dan het échte begin is van een wijdverspreid gebruik van augmented reality (toegevoegde realiteit: een live, direct of indirect beeld van de werkelijkheid waaraan op digitale wijze elementen worden toegevoegd, red.) Het zou zomaar kunnen. Eerst de levende dino's tijdens de actie van Albert Heijn, nu de Pokémon. Blijkbaar is de techniek betaalbaar en bereikbaar.

Signaal

Is Pokémon Go dan ook de go voor het onderwijs? Persoonlijk zie ik ontzettend veel mogelijkheden om het huidige onderwijs te verrijken met augmented en virtual reality. Aardrijkskunde - en geschiedenislessen verrijken door bijvoorbeeld met een virtual reality bril op een écht kijkje te nemen op de Himalaya of in de wereld van de Romeinen. Het kan, en het is volgens mij een van de antwoorden op de grote motivatievraag: hoe zorgen we ervoor dat onderwijs aansluit bij de belevingswereld van leerlingen?

Laten we de Pokémon Go rage zien als het zoveelste signaal dat het onderwijs nu echt moet vernieuwen, en moet instappen in de digitale achtbaan die allang op gang is gekomen en zich in het algemeen meer moet voegen naar de huidige tijd. Ik doe dan ook een oproep aan onderwijsbestuurders om scholen en leerkrachten te laten experimenteren met augmented en virtual reality, zonder dat direct in beleid te vangen. Een oproep aan directies om vertrouwen te hebben in het vakmanschap van hun leerkrachten. Een oproep aan uitgeverijen om veel flexibeler te worden en producten sneller aan te passen aan digitale ontwikkelingen. En een oproep aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om scholen financieel de ruimte te geven om dit waar te kunnen maken.

Nu zullen sommige mensen zeggen: Pokémon Go is een rage. Daar moet het onderwijs niet achteraanlopen. Maar hoeveel signalen uit de maatschappij willen we in het onderwijs nog krijgen voordat we in actie komen en de broodnodige vernieuwingen doorvoeren? Voor iedereen die alles liever bij het oude houdt: start direct na de zomervakantie met extra verkeerslessen. Die zijn hard nodig, want dat Pokémon Go is levensgevaarlijk!

Wouter Siebers is leraar van het jaar primair onderwijs en is werkzaam op de Caecilliaschool in Amersfoort. @MC_Wouter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden