CommentaarPhillips

Philips verlegde tijdig de koers

Philips lijkt niet meer op het bedrijf zoals iedereen het kende. Maar het zit in een veel lucratievere markt.

null Beeld ullstein bild via Getty Images
Beeld ullstein bild via Getty Images

De transformatie van Philips tot medisch-technologieconcern is na dinsdag nagenoeg voltooid. Met de woorden ‘we moeten niet in het verleden blijven steken’ zette topman Frans van Houten de huishoudelijke-apparatuurdivisie in de etalage. Stofzuigers, koffiezetapparaten en strijkijzers, deels in Nederland gemaakt, zijn de laatste producten van het ‘oude Philips’.

Het bedrijf is zo’n beetje nationaal erfgoed. Gedurende de tweede helft van de vorige eeuw stonden er in elke Nederlandse woning wel een paar producten met ‘Philips’ erop. De publieke belangstelling voor het bedrijf was navenant. Eerst voor de opkomst van een lampenfabriek tot een conglomeraat dat zoveel mogelijk zelf produceerde. Daarna voor het faillissement dat permanent op de loer leek te liggen. Vervolgens keek Nederland toe hoe Philips tal van onderdelen van de hand deed, met de verkoop van lichtdivisie in 2016 als hoogtepunt.

Een dergelijk afstoten van het deel van een bedrijf waarop het succes was gebaseerd, was opmerkelijk, maar niet uniek. Margarine was de basis van het Nederlandse deel van Unilever, dat de margarinedivisie in 2017 verkocht. Verf, kunstvezels en geneesmiddelen vormde het fundament van Akzo, dat nu alleen in verf doet. DSM ging van exploitant van steenkoolmijnen via petrochemie naar nu een concern van vooral voedingsingrediënten.

Flexibiliteit en tijdige koerswijzigingen, al dan niet om een dreigende ondergang af te slaan, houden de oudste, grote Nederlandse bedrijven overeind. Ze laten zich niet tegenhouden door sentimentaliteit over wat ooit was.

Nu lijkt Philips in niets nog op wat het ooit was: een maker van lampen, witgoed en tv’s, die zijn werknemers levenslang in de watten legde. Dat op consumenten gerichte bedrijf met ruim 300 duizend werknemers had het in de 21ste eeuw niet gered.

Philips verlegde tijdig de koers naar de markt van gezondheidstechnologie. Een stabiele, kleine, maar lucratieve markt met hoge winstmarges. Daar is het een wereldspeler die het in consumentenelektronica nooit had kunnen zijn. Nu staan ziekenhuizen vol met apparaten met Philips erop. De transformatie was een verstandige zet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden