Column Blik

Peugeot gaat voor extreem praktisch en relatief goedkoop, maar is dat wel slim?

Beeld Peugeot

Het voor personenvervoer omgebouwde bestelbusje geldt als de relaxstoel onder de auto’s: vormeloos, doodsaai, en in de folder zie je er frisblonde jonge deernes in zitten, maar ondertussen weet iedereen wel beter. Met als enige verschil dat bij het personenbusje ook het relaxen nogal te wensen over laat, omdat het hobbelige onderstel oorspronkelijk is afgesteld om niet te schrikken van loodzware grootverpakkingen.

Tegelijk is het voor autofabrikanten nogal verleidelijk: zaag er wat ramen in, plaats een of twee rijen extra stoelen en hopla, je hebt eenvoudig een toch al bestaand model omgetoverd tot een rijdende zee van ruimte voor mensen en spullen. Extreem praktisch en relatief goedkoop. Nu alleen de neusaap nog een zonnebril opgezet in de hoop dat hij wordt toegelaten tot de exclusieve club van grote katachtigen.

Peugeot doet met de Rifter een gloednieuwe poging in die richting, en dat is dapper, want precies ‘praktisch’ en ‘relatief goedkoop’ zijn imagotechnisch box office poison bij de autodealer, omdat ‘blinkend’ en ‘mijn god, dat u dat kan betalen, buurman’ nu eenmaal meer bij het huidige tijdsgewricht passen.

Eerdere pogingen om de Citroëns Berlingo, Renaults Kangoo, Fiats Doblo en Peugeots Partner te vermommen waren dan ook vooral matige pogingen het vrachtvervoerpostuur wat luxueuzer aan te kleden, alsof je Praktisch Haar met wat extra föhnwerk, twee oorbellen en een panterprintje voor een sexy uitgaansavond probeert klaar te stomen.

Presentatie van de nieuwe Peugeot Rifter in Genève in maart van dit jaar. Beeld EPA

Peugeot gooit het over een andere boeg en interpreteert ‘praktisch’ heel anders. Meer als een broek vol steeksleutelzakken om de benen van een bouwvakker uit de Coca Cola Light-reclame. Een poging ‘praktisch’ heruit te vinden als ‘stoer en aantrekkelijk’, met bonkige, stevige vormen, en een centimetertje hoger op de poten voor een touch of terreinwagen. Zo bevrijdt hij zich uit de niche van malle wereldvreemde kunstenaressen met een cursus in Zuid-Frankrijk om aantrekkelijke jonge voetbalvaders te proberen te lokken.

Een keer eerder in de recente geschiedenis vond een merk een segment uit dat tegen de tijdgeest in ging – Dacia creëerde met de lekker plompe, roestvrijstaal-ogende Duster de Leuk Goedkope SUV. Hij werd een knalsucces. Ik vrees dat de Rifter dat niet gaat lukken – we zullen hem te snel massaal ingezet zien worden in Speciaal Openbaar Vervoer, exit gehoopt imago – maar voor wie ontwerpen ziet als de kunst van het dromen verkopen is dit de vrolijkste zeepbel in jaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.