Laat het stoppenPeter Pannekoek

Peter Pannekoek komt er maar voor uit: hij is géén fan van Netflix

null Beeld

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week: Netflix verwoest onze aandachtsspanne, volgens Peter Pannekoek.

Ik ben 33 jaar oud, gezond van geest en ik ben géén fan van Netflix. We kennen in dit land vrijheid van meningsuiting, maar dit standpunt kan het einde van mijn carrière inluiden. Ze zijn in het bezit van mijn eerste voorstelling en dus hebben ze de macht om met één druk op de knop mijn loopbaan te beëindigen. Maar ik ga het toch zeggen: Netflix is een streamingdienst, waarbij je langer bezig bent met kiezen wat je wil zien, dan het kijken zelf. Ze bieden meer opties dan ons menselijk brein aankan. Welke keuze je ook maakt, je blijft altijd zitten met het idee dat er een betere optie was. Als je alleen op de bank zit, is de beslissing al lastig, laat staan wanneer je met iemand samen bent. Dat zijn onderhandelingen waarbij het Israëlisch-Palestijns conflict verbleekt. Er wordt gezegd dat Netflix relaties in stand houdt: ‘Ik ga bij hem weg, maar we moeten eerst Narcos afkijken.’ Terwijl ik ervan overtuigd ben, dat het stellen juist uit elkaar drijft: ‘Schat, ik zoek iemand die nieuwe series wil ontdekken, in plaats van wéér Friends. Hou jij de kinderen maar.’

Misschien is het u ook opgevallen sinds we in quarantaine zitten: Netflix verpest onze spanningsboog. We investeren niet meer in een film of serie. Vroeger gaf je een slechte film minstens een uur. Waarom? Omdat je door de regen naar de videotheek was gefietst. Daar was je minutieus alle rekken langsgegaan, je vroeg de eigenaar om advies en na lang wikken en wegen maakte je een beslissing: komende week wordt dit dé film. Toen volgde het downloadtijdperk. Moreel gezien misschien niet juist, maar het voordeel van een download was, dat je die irritant lange voorstukjes van Stichting Brein kon overslaan. En zelfs downloaden vroeg om een investering. Het internet was nog niet zo snel en veelzijdig als nu, dus omdat jouw computer bezig was, kon niemand in het studentenhuis zich aftrekken. Kortom, je gaf de film een kans. Maar toen kwam Netflix en nu moeten we binnen drie minuten volledig gegrepen zijn, anders gaan we toch weer voor een oude, vertrouwde herhaling van How I Met Your Mother.

Door Netflix zijn we geen liefhebber meer, maar recensent. Ik ben een keer afgehaakt omdat het logo-filmpje van het productiehuis me niet aanstond. ‘Wat is dat nou voor stomme naam? Elevator Crosswalk Productions?’ Ik gooi tegenwoordig, nadat ik een keuze heb gemaakt, mijn afstandsbediening uit het raam, zodat als ik zou willen zappen, ik eerst een fysieke inspanning moet leveren. Ik heb ook steeds vaker het idee dat filmmaatschappijen de verhaallijnen aanpassen op onze hyperactieve aandachtsspanne. Het moet groots beginnen en mag matig eindigen. Terwijl, veel briljante films beginnen vlak en sluiten juist fantastisch af. In de eerste vijftien minuten lijkt The Godfather meer op The Wedding Planner dan op een maffiafilm. ‘Waar is de muziek? We kunnen niet beginnen zonder Michael!’

En snapt iemand het algoritme: je hebt ooit gekozen voor deze film, dus nu raden we dit aan? Ik heb nog nooit een verband kunnen ontdekken tussen mijn keuze en hun aanraders. ‘Hou je van tournedos? Probeer eens venkel!’ De categorieën verraden ook een gebrek aan filmliefde. Het is altijd ‘Films die ooit een prijs hebben gewonnen’, nooit ‘Regisseurs in de lijn van Alfred Hitchcock.’

Netflix is vaak net nix. En eigenlijk wilde ik de column openen met deze woordgrap, maar ik was bang dat u dan zou afhaken. En door wie komt dat? Precies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden