BeeldvormersParijs

Parijs krijgt een boete omdat te véél vrouwen een hoge functie hebben. Huh, wat?!

De rubriek Beeldvormers onderzoekt hoe een foto onze kijk op de werkelijkheid bepaalt. Deze week: de Parijse burgemeester Anne Hidalgo.

Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, met een buste van Marianne, het symbool van de Franse republiek. Beeld Joel Saget / AFP
Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, met een buste van Marianne, het symbool van de Franse republiek.Beeld Joel Saget / AFP

Het was een nieuwsbericht waarop ik reageerde zoals ik jaren geleden op het Koningslied reageerde: aanvankelijk ongelovig, vervolgens giechelig, gierend, brullend en eindigend met mijn hoofd op het tafelblad. Maar goed, het was nog altijd 2020; ik had zoiets op de valreep van dit jaar kunnen verwachten. Dit was wat ik las (in NRC Handelsblad): het stadsbestuur van Parijs moet een boete van 90 duizend euro betalen omdat er te veel vrouwen hoge functies bekleden.

Huh? Hihi. WAT?! En al die mannen dan, al eeuwen, nog nooit een boete, omgekeerde wereld, prehistorie! Huilen.

Gelukkig was burgemeester Anne Hidalgo eloquenter. ‘Het is met plezier dat ik u kan meedelen dat wij een boete hebben gekregen’, zei ze vorige week dinsdag in de Parijse gemeenteraad. In gedachten zag ik haar gezicht voor me: snaaks glimlachje, de sterk aangezette boogwenkbrauwen in een cynische frons.

De geldstraf betreft het jaar 2018 en is het resultaat van een wet uit 2013, die tot voor kort bepaalde dat zowel mannen als vrouwen minstens 40 procent van de openbare bestuursfuncties moesten vervullen. In 2018 werd Parijs dus bestuurd door te weinig mannen. Dat die stad überhaupt nog functioneert, hè? Enfin, de wet is inmiddels aangepast, maar de boete staat. Hidalgo kondigde aan dat ze die persoonlijk zou gaan betalen op het ministerie van het Openbaar Ambt. Sámen met alle vrouwen die op haar afdeling werkzaam zijn, en van wie Hidalgo zelf de meeste heeft benoemd sinds ze in 2014 burgemeester werd.

De keuze die de fotoredactie van NRC maakte bij het nieuws dat het stadsbestuur van Parijs een boete moet betalen omdat te veel vrouwen hoge functies bekleden. Beeld Christophe Petit Tesson / AFP
De keuze die de fotoredactie van NRC maakte bij het nieuws dat het stadsbestuur van Parijs een boete moet betalen omdat te veel vrouwen hoge functies bekleden.Beeld Christophe Petit Tesson / AFP

Wat had ik daar graag een foto van willen zien: een optocht door de straten van Parijs, Hidalgo voorop, zwaaiend met een vlag zo groot als een tweepersoonsdekbedovertrek (want dit is Frankrijk) en onder haar arm een levensgrote cheque van 90 duizend euro. En ja, was die foto er geweest, hij had ongetwijfeld alle nieuwsberichten over de boete gesierd. Maar ja, 2020, corona, de Franse bureaucratie: de optocht bleef (vooralsnog) uit en de krantenberichten moesten het zonder dat beeld doen.

De keuze van The Guardian: leuk, maar niet leuk genoeg.
 Beeld Thibault Camus / AP
De keuze van The Guardian: leuk, maar niet leuk genoeg.Beeld Thibault Camus / AP

Zoiets biedt natuurlijk kansen voor de fotoredacteur. Is er geen materiaal van het feitelijke nieuws voorhanden, dan is het zaak om uit de persfoto’s die de fotoagentschappen beschikbaar stellen een treffende keuze te maken, het liefst eentje die enigszins aansluit bij het bericht en daarbij nog een subtiel symbolisch speldenprikje uitdeelt. NRC deed dat het best (zie boven). De beeldredacteur koos een foto die was genomen op 8 maart, Internationale Vrouwendag. Hidalgo, omringd door vrouwen en feministische protestborden, fronst haar beroemde wenkbrauwen en steekt de handen quasivertwijfeld de lucht in, precies zoals ik me voorstel dat ze moet hebben gereageerd toen ze hoorde over de boete.

The New York Times koos een saaie foto.
 Beeld Stephane de Sakutin / AFP
The New York Times koos een saaie foto.Beeld Stephane de Sakutin / AFP

The Guardian, die het bericht ook bracht, plaatste een foto van een lachende Hidalgo bij haar herverkiezing als burgemeester – leuk, maar niet leuk genoeg. De redacteur van The New York Times had geen tijd en koos een saaie foto van de burgemeester met een blauw mondkapje op tijdens een persmoment, misschien omdat op de achtergrond zo’n typisch Parijs’ beeldcliché te zien is, een ouderwets metrostation, en aan de rechterkant iets wat lijkt op een Frans stokbrood.

Hidalgo gaat op de foto met de toekomstige topbestuurders van Parijs.
 Beeld Edward Berthelot / Getty
Hidalgo gaat op de foto met de toekomstige topbestuurders van Parijs.Beeld Edward Berthelot / Getty

Kon ik het zelf soms beter? Ik dook het archief van Getty Images in en moest toegeven: het viel niet mee. Van de 15.166 foto’s van Hidalgo waren er slechts tien die ik geschikt achtte. Ik presenteer er twee. Boven aan dit artikel ziet u Hidalgo die poseert met een buste van Marianne, de fiere personificatie van Frankrijk en al sinds 1792 een vrouw (hoe hoog zou haar boete inmiddels zijn?). Daarnaast Hidalgo die luistert naar een flauwe mop van de Franse biljonair François Pinault (‘Ken je die van die wet uit 2013?’).

Hidalgo luistert naar de Franse biljonair François Pinault.  Beeld Luc Castel / Getty
Hidalgo luistert naar de Franse biljonair François Pinault.Beeld Luc Castel / Getty

Wat mij betreft wint de tweede foto. Het gezicht van de burgemeester vertolkt hier exact waarvoor ik sinds vorige week nog steeds geen woorden heb.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden