Parasiteren op de goedgelovigheid van DWDD-kijkend Nederland

null Beeld null

Een droomopdracht was het geweest. De Afsluitdijk. Het toppunt van Dutch Design. Die prachtige zen-lijn in het water, daar moet je niet te veel aan willen veranderen, dat wist hij dondersgoed. Verfraaien, de schoonheid versterken. Zo gaaf. 'Het is niet mijn werk, het is ons werk', benadrukte Daan Roosegaarde van Studio Roosegaarde. Niet dat het eenvoudig was geweest. 'Het is zoeken, het is pielen, het is fouten maken.' Wel 32 ideeën hadden ze bij Studio Roosegaarde van Daan Roosegaarde gehad. Echt bizar.

Uiteindelijk was het toch iets met licht geworden. Retro-reflectieve microparels had hij aangebracht. Matthijs van Nieuwkerk vroeg of dat een soort reflectoren waren. Daar moest Daan hard om lachen, maar dat waren het eigenlijk inderdaad. Wel heel bijzondere natuurlijk. Lichtgevende algen, die waren er ook. En er hingen vliegers die energie opwekken. Goed, dat was eigenlijk een idee van Wubbo Ockels, maar Daan had dat idee 'vertaald' en nu geeft dus ook het vliegertouw licht. Over een ding was Daan heel duidelijk: 'We moeten af van het idee van meningen, we moeten meer dingen gaan voorstellen.' Achter Daan zat wandelende mening Prem Radhakishun instemmend te knikken.

Nu konden we eerlijk gezegd wel wat enthousiasme gebruiken. Van minister Ollongren begrepen we dat de Rus ons land wederom in het het vizier heeft. Goed, CDA en D66 hadden al maatregelen aangekondigd om de verspreiding van desinformatie via sociale media tegen te gaan, maar de geplande overheidscampagne met de naam 'Trap er niet in!' beloofde weinig goeds. En als we keken hoe ze bij het het fake news avant la lettre van Dieuwertje Blok worstelden met de zelf aangemeten voortrekkersrol in de Zwarte Pietendiscussie, zagen we ook daar weinig lichtpuntjes. En natuurlijk, uit de mond van Kees van der Staaij had het nog zo leuk geklonken, zo'n vlag in de Tweede Kamer. Maar nu hij daar hing, zo slap en zo klein, aan die te korte houten stok, op dat lullige voetje, leek er weinig om trots op te zijn.

Zelf konden we alleen maar aan Daan denken. Want de boodschap mag dan inmiddels overbekend zijn, iedere keer weer weet hij ons in te pakken. Onze eigen retroreflecterende Christo. Met z'n tomeloze enthousiasme. En z'n ideeën. Die slordige 13 miljoen die hij had ontvangen om 'de beleving van de dijk' te vergroten getuigden bovendien van een jaloersmakende Hollandse koopmansgeest. Maar toch. Als meneer Roosegaarde zo graag minder meningen wil, dan willen De Betrouwbare Mannetjes van de gelijknamige Studio zich graag ook even tegen zijn winkeltje aan bemoeien.

Want stel je nou eens voor, we doen die intocht voortaan 's avonds. Dan heb je ook niks aan blackface. Dus in plaats daarvan: lichtjespietjes. Microparels in de oren en gaan. Probleem opgelost. Bizar. Of wat dacht u van een gigantische algendriekleur boven Vak K? Eentje die meer oplicht naarmate er door de PVV-fractie harder op de tafeltjes wordt geroffeld. Dat je steeds trotser wordt. Hoe gaaf is dat? Of, nog beter, we beginnen een hele campagne. Tegen het parasiteren op de goedgelovigheid van DWDD-kijkend Nederland. Tegen de verwarring die wordt gezaaid, waardoor we authenticiteit nauwelijks nog kunnen onderscheiden van onvervalste laaielichterij. Hoeven we alleen een bestaand idee een beetje te verfraaien. Zie het als een vertaling van het IAmsterdamlogo. Maar dan in iedere stad. Volledig energieneutraal natuurlijk. En iedere keer dezelfde boodschap. In enorme neonletters: 'Trap Er Niet In'.

Voor de komende week adviseren wij u de volgende mening:

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is #metoo

Veel plezier van uw nieuw mening!

Melle Runderkamp en Simon Hendriksen op Twitter: @Betmannetjes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden