Rondvraag

Oudere auto's mogen Utrecht niet meer in: goed plan?

De gemeente Utrecht wil vanaf 2015 benzineauto's ouder dan 12 jaar en dieselauto's ouder dan 8 jaar weren uit het centrum, om zo te kunnen voldoen aan de luchtvervuilingsnormen. Goed plan?

De rode grens markeert de milieuzone waarbinnen Utrecht oudere auto's wil gaan weren. Beeld Gemeente Utrecht

Frits Lintmeijer, wethouder Verkeer (GroenLinks) in Utrecht en mede-initiatiefnemer van het plan. Rijdt een Toyota Prius, maar gaat 'altijd op m'n fiets naar het werk': 'We hebben al een milieuzone voor vrachtauto's, volgend jaar willen we dat voor bestelauto's, en vanaf 2015 voor personenauto's, naar voorbeeld van enkele Duitse steden. Het gaat binnen de milieuzone om 750 auto's die verouderd zijn. Die gezinnen willen we compenseren, met een soort sloopregeling. De hoogte van de bedragen is nog niet bekend. Het mooiste is natuurlijk als ze een schonere auto aanschaffen. En er zijn natuurlijk mogelijkheden voor ontheffing. Maar het feit dat je boodschappen moet doen en kinderen hebt, is niet zomaar reden voor ontheffing. Met een scanauto gaan we nummerborden controleren. De gegevens hebben we van het CBR.'

'In Amsterdam heeft een vergelijkbaar plan het een paar jaar geleden niet gehaald, maar de urgentie is nu veel groter. We hebben 3 jaar de tijd om dit goed te regelen. We gaan met bewoners in gesprek.'

Guido van Woerkom, directeur ANWB: 'Nou, ik kan zeker niet volmondig zeggen dat het een goed plan is. Vanzelfsprekend heeft iedereen behoefte te voldoen aan de luchtvervuilingsnormen, maar dan moet je wel maatregelen toepassen die wat opleveren. In Amsterdam is onderzoek gedaan waaruit bleek dat het weren van oldtimers geen meetbare invloed heeft op luchtkwaliteit. Waarom wil je dan auto's weren die ouder dan 8 en 12 jaar zijn terwijl ze 16 tot 20 jaar meegaan, afhankelijk van de kilometerstand.
Ik zou zeggen: Investeer in een fietsnetwerk, investeer in een park and ride aan de randen van de stad, zorg dat het OV drastisch vergroent en adequaat beschikbaar is. Dan bied je mensen iets die een alternatief zoeken. Maar nu is de inbreuk op de mobiliteit van mensen te groot vergeleken met wat het oplevert.'

Patrick van IJzendoorn, correspondent voor de Volkskrant in Londen, waar jaren geleden een tol werd ingevoerd voor personenauto's en ander verkeer dat het centrum in wil: 'De 'congestion charge' is tien jaar geleden al ingevoerd. Het was niet, zoals in Utrecht, een issue over oudere en nieuwe auto's, maar vooral bedoeld om de drukte tegen te gaan. Wie het centrum in wil, betaalt op weekdagen tijdens kantooruren 8 pond per dag. Voor bewoners is er een soort abonnement. Het heeft íets geholpen tegen de luchtvervuiling maar niet veel, want taxi's en al die bussen rijden er nog gewoon rond, en die rijden op fossiele brandstoffen. En om die tol-ring heen is het drukker geworden. Bovendien wonen in Londen niet veel mensen in 't centrum, daar zijn allemaal kantoren en winkels. De meeste weerstand kwam dan ook van winkeliers. Er is ooit wel het plan geweest om Range Rovers extra te belasten maar dat heeft de huidige burgemeester, Boris Johnson, heeft dat tegengehouden.'

Thom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht: 'Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het bestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten. De luchtkwaliteit in de stad is misschien een probleem, maar dat wordt niet door ondernemers veroorzaakt. Wij werken allang met schone vrachtauto's. Het probleem is vooral de vieze stadsbussen.'

Pepijn Binkhorst van de Natuur- en Milieufederatie Utrecht: 'De effectiviteit zal er zeker zijn. Kijk maar naar verschillende Duitse steden, waar een dergelijk verbod al is ingevoerd', aldus Binkhorst tegen het ANP. 'Daar werkt het ook. Het gaat om iets heel belangrijks, de gezondheid van de mensen in de binnenstad. Mensen in grote steden leven korter door de luchtvervuiling. En die wordt grotendeels veroorzaakt door auto's. Dit is een concrete maatregel; veel anders kan Utrecht niet doen. Ze kunnen niet zomaar kilometerheffing invoeren.'

Milieudefensie: In een reactie aan persbureau ANP laat Milieudefensie weten dat een dieselauto van 15 jaar oud 100 keer meer fijnstof uitstoot dan een dieselwagen van 5 jaar oud. Volgens Milieudefensie zijn zulke oude dieselauto's 'een relatief kleine groep. Door deze wagens te weren kan je veel bereiken in de strijd tegen luchtverontreiniging'.

 
Nu is de inbreuk op de mobiliteit van mensen te groot vergeleken met wat het oplevert.
Guido van Woerkom
De Lange Viestraat gezien vanaf het Vredenburg, in 1974. Links St. Jacobstraat. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden