Opinie

Opleiding tot leraar aan de RUG was wél heel nuttig

Marieke Spoelman is docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen en oud student LVHO (RUG).
Een docent met de opgaven van de Cito-toets. Beeld anp
Een docent met de opgaven van de Cito-toets.Beeld anp

Met groeiende verbazing las ik het artikel van Marijn van Dijk. De universitaire lerarenopleiding doodt alle talent en motivatie. Hoe anders is mijn ervaring.

Twee jaar geleden begon ik aan de lerarenopleiding voorbereidend hoger onderwijs (LHVO) aan de Groninger universiteit. En ja, ik heb eindeloos gereflecteerd, geknipt en geplakt en werkvormen bedacht. Ik heb opdrachten gemaakt waarvan ik me afvroeg wat ik daarvan zou moeten leren. Ik heb, bekaf af en toe, verlangend uitgekeken naar de eindstreep.

Maar ik heb ook - hoe toepasselijk - een interessant afstudeeronderzoek mogen doen naar kritisch denken bij het schoolvak waartoe ik werd opgeleid. Hoe bereiden we leerlingen voor op de 21ste eeuw? Een heel jaar lang heb ik met studiegenoten en onze vakdidacticus bestudeerd wat op dit gebied de doelen van ons schoolvak zijn en hoe mijlenver deze soms afliggen van de dagelijkse lespraktijk. Ik heb geleerd over taxonomieën en lesniveaus en, het belangrijkste, ik ben door docenten gemotiveerd om altijd te proberen in mijn lessen verder te gaan dan het overdragen van feiten.

De uitdaging van een eerstegraadsdocent is om in de dagelijkse praktijk van eindtermen, schoolexamens en inspectiecijfers ruimte te vinden om leerlingen enthousiast te maken voor het vak en een doorkijkje te geven naar hun toekomst op de universiteit. Om hen te doen groeien in analytisch en kritisch denken. Om met collega's een visie te vormen op onderwijs, om samen lessen en een schoolklimaat te realiseren waar deze visie kan worden uitgedragen.

En dat begint vaak met knippen en plakken, een gekke werkvorm of een stevige dosis zelfreflectie. Want op school zitten ze niet te wachten op een leraar 'van de universiteit' die over de hoofden heen praat of een collega die het altijd beter weet. Zonder hands-on-benadering en het af en toe uitschakelen van je immer kritische academische houding red je het in het onderwijs niet. Net als op de opleiding dus eigenlijk.

De LVHO was op academisch gebied niet het meest diepgaande jaar van mijn vijf jaar durende studie. Maar had dat dan gemoeten? Academische bagage heb ik door mijn bachelor en master genoeg. Wat ik nodig had, waren handvaten om deze te vertalen naar de onderwijspraktijk. En die heb ik zeker gekregen. Dat daarbij geen ruimte was voor een academische basishouding is mij totaal ontgaan.

Maar dat is mijn kritische mening. Waarbij ik overigens moet vermelden: ik heb nooit een toverstafje hoeven vasthouden. Dat scheelt vast ook een heleboel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden