OpinieMobiliteit

Opinie: Zelfs in het ‘achterlijke’ Italië is een supersnelle treinverbinding mogelijk. Waarom hier niet?

Nederland mag de Italianen de les hebben willen lezen bij de Eurotop, in snelle mobiliteit kan het nog veel van ze leren, stelt Jan Sytze Mosselaar. 

De hogesnelheidstrein van Italië. Beeld Getty Images

Nederland gaat op termijn richting de 20 miljoen inwoners, met mensen die vooral in de Randstad willen wonen. De Randstad is al één van de dichtstbevolkte regio’s van Europa, maar de verschillen met de prachtige provincie lijken alleen maar groter te worden, aangezien de bevolking daar juist afneemt.

De recente Eurotop met Rutte was wederom een gouden kans om extra geld vrij te maken voor een supersnelle treinverbinding naar de Nederlandse ‘periferie’. Ik schrijf dat woord tussen aanhalingstekens, want Nederland kent niet echt een periferie. De dorpen en steden in de krimpregio’s liggen er prachtig bij, vergeleken met vergelijkbare regio’s in de rest van West- en Zuid-Europa. Laten we daar ook vooral trots op zijn, het is goed wonen in de regio.

Maar een supersnelle verbinding vanuit Amsterdam (Zuid) of Utrecht naar Enschede, Groningen en Eindhoven zou het land, en de provincie, nog veel toekomstbestendiger maken. Deze drie steden zouden vanuit het economische hart in een uur te bereiken moeten zijn. Met de thuiswerktrend in opmars, kan Nederland de files oplossen, de bevolking beter spreiden, en de woningnood wellicht beter bestrijden door snellere treinverbindingen.

Amsterdam-Groningen is minder dan 200 kilometer. Nederland is zo plat als een pannekoek, dus geen excuses. Zelfs bergachtig Italië krijgt het voor elkaar: in het ‘achterlijke’ Italië rijden twee concurrerende vervoerders die afstand in dik een uur. Vergelijk op Google Maps eens Napels-Rome (225 km in 1.10u treinen zonder overstap), Firenze-Rome (280 km met auto, en maar 1.37u met de trein door heuvelachtig landschap), met Amsterdam-Groningen (181 km kost het 2.06u treinen met overstap), Amsterdam-Eindhoven (130 km, 1.15u met de trein) of Amsterdam-Enschede (170 km, 2.15 u met de trein).

Welk land is hier nu achterlijk, zal premier Giuseppe Conte wellicht gedacht hebben?

Financiering mag geen probleem zijn, want snelle treinverbindingen zouden een mooi onderdeel zijn van deze Green Deal, dat het akkoord lijkt te zijn. Of is dit een stap te ver voor de leider van de ‘vroempartij’?

Jan Sytze Mosselaar is een in Amsterdam woonachtige Fries, die in Italië heeft gestudeerd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden